Ανακοίνωση της Ένωσης Νηπιαγωγών:
«Αναστολή εφαρμογής της διετούς υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης.»
Την επερχόμενη σχολική χρονιά, 2020-2021, προβλέπεται η καθολική εφαρμογή του σημαντικού θεσμού της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης. Μιας μεγάλης κατάκτησης για την κοινωνία και την εκπαιδευτική κοινότητα και η ικανοποίηση ενός χρόνιου αιτήματος για την ισότιμη πρόσβαση όλων των μαθητών στη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση.
Ωστόσο και φέτος, ακριβώς όπως συνέβη και πέρυσι, μεγάλοι Δήμοι της χώρας, όπως ο Δήμος Αθηναίων, Ζωγράφου, Καλλιθέας, Νεάπολης- Συκεών Θεσσαλονίκης και Νέας Σμύρνης Αττικής, αρνούνται να εφαρμόσουν τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση, επικαλούμενοι διαφορετικά προσχήματα. Υπενθυμίζουμε ότι η κατανομή των Δήμων της χώρας, ως προς την ένταξή τους στο πρόγραμμα της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης, ήταν εξαρχής γνωστή. Επίσης, υπήρξε, ήδη από το 2018, χρηματοδότηση ύψους 4 εκατομμυρίων 85 χιλιάδων ευρώ για την κάλυψη των κτηριακών αναγκών στους Δήμους που παρουσίαζαν ελλείψεις. Όμως και φέτος τον Απρίλιο εστάλη σχετική πρόσκληση προς τους Δήμους της Επικράτειας, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι άμεσες ανάγκες στέγασης με πόρους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Δυστυχώς υπήρξαν Δημοτικοί Άρχοντες που δεν αντιλήφθηκαν τη σοβαρότητα των συνεπειών αυτής της αδιαφορίας ή ολιγωρίας. Είναι πολλά τα προνήπια που για λόγους οικογενειακού προγραμματισμού αναγκάζονται να μετεγγραφούν κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς σε Νηπιαγωγεία άλλων περιοχών. Συνεπώς, στην περίπτωση μετακίνησης σε Δήμο που δεν εφαρμόζει τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση, οι συνέπειες για τα παιδιά και τις οικογένειές τους είναι σοβαρές.
Μια άλλη κατηγορία Δήμων, όπως ο Δήμος Ηρακλείου Κρήτης, δηλώνουν, δύο μήνες πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς, αδυναμία εξεύρεσης κατάλληλων χώρων στέγασης. Σύμφωνα μάλιστα με δημοσιεύματα του τοπικού τύπου, κατά την πρόσφατη επίσκεψη της Γ.Γ. του Υπουργείου Παιδείας στο Ηράκλειο, προτάθηκε ως λύση η χρήση των αποθηκών των σχολικών μονάδων ως αιθουσών διδασκαλίας. Ο καθένας αντιλαμβάνεται ότι η εκπαίδευση, πόσο μάλλον στα πρώτα μαθητικά χρόνια του παιδιού, δε μπορεί να πραγματωθεί μέσα σε αποθήκες. Κι όμως θα μπορούσε το πρόβλημα να είχε αντιμετωπιστεί εγκαίρως μιας και υπάρχουν δυνατότητες κάλυψης των στεγαστικών αναγκών, όπως π.χ. η τοποθέτηση προκάτ αιθουσών στους αύλειους χώρους σχολείων (19ο Δ.Σ. Αγίου Ιωάννη- Μεσαμπελιών, 1ο Δ.Σ. Νέας Αλικαρνασσού, 51ο-72ο-78ο Νηπιαγωγεία Ηρακλείου) ή η αξιοποίηση οικοπεδικών χώρων χαρακτηρισμένων για σχολική στέγη (Γιόφυρος, Αγία Αικατερίνη, Μεσαμπελιές).
Λύσεις υπάρχουν, ζητείται βούληση και υπευθυνότητα.