Πως προσεγγίζει τα δεδομένα ο Αντιπρόεδρος της ΕΣΕΕ και του Επιμελητηρίου Ρεθύμνου κ. Μανώλης Ψαρουδάκης
Ο επανασχεδιασμός της λειτουργίας του εμπορικού γίγνεσθαι και του σύγχρονου επιχειρείν μπαίνει ως βασικό ζητούμενο την «επόμενη ημέρα» της τρέχουσας κρίσης, καθώς η πανδημία του κορωνοϊού έχει συγκλονίσει συθέμελα το όλο σύστημα λειτουργίας της αγοράς. Στην παρούσα φάση η καταγραφή των απωλειών τρομάζει. Όχι μόνο για τα δραματικά δεδομένα που ζούμε καθημερινά, αλλά κυρίως, γιατί το ραγδαίο των εξελίξεων δεν προϋποθέτει κάτι γνωστό. Οπότε και το αντιμετωπίσιμο της υπόθεσης, συνοδεύεται από ερωτηματικά, τα οποία προφανώς και δεν μπορεί να απαντηθούν με ευκολία στην παρούσα χρονική στιγμή. Ουσιαστικά ουδείς γνωρίζει πως θα γίνει η επιστροφή στην λεγόμενη κανονικότητα και βεβαίως ποιες συνθήκες θα επικρατούν και πως ακριβώς θα είναι οι καταστάσεις μέσα στις οποίες θα γίνει ο όποιος σχεδιασμός επαναφοράς.
Στην εφημερίδα μας, μίλησε για την κατάσταση που επικρατεί ο Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) και Αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Ρεθύμνου κ. Μανώλης Γ. Ψαρουδάκης, ο οποίος μιλά για μια τραγωδία με απρόβλεπτες συνέπειες. Σκιαγραφώντας την κατάσταση που έχει περιέλθει το εμπόριο λόγω της κρίσης του Κορωνοϊού, τόνισε χαρακτηριστικά «Στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΣΕΕ στις 9 Μαρτίου είχα πει σχετικά «Μια υγειονομική κρίση εξελίσσεται σε κοινωνική και φοβάμαι ότι θα καταλήξει σε οικονομικό επίπεδο σε τραγωδία… τονίζοντας ότι η επικοινωνία και η καλή ψυχολογία όταν προλαμβάνονται σωστά μπορούν να αμβλύνουν τις επιπτώσεις δίνοντας τη δυνατότητα ορθότερων προτάσεων και στοχεύσεων στην κυβέρνηση εκ μέρους μας, αποκλείοντας οριζόντια και καθολικά μέτρα για την προστασία του κλάδου μας».
Τα πράγματα εξελίχθηκαν ραγδαία σε δύο μέρες: από τότε έκλεισαν τα σχολεία και σε έξι μέρες τα καταστήματα εμπορίου και εστίασης ενώ οι υπηρεσίες λειτουργούν με προσωπικό ασφαλείας και τα δρομολόγια των μέσων μαζικής μεταφοράς μειώθηκαν δραματικά.
Εορτάσαμε φέτος την επέτειο της 25ης Μαρτίου ως ελεύθεροι αλλά πολιορκημένοι!!! Και για να μην παρεξηγηθώ ΣΩΣΤΑ, γιατί πρώτα η υγεία μας και των συνανθρώπων μας, πρώτα να μη μεταφέρουμε ή να μας μεταφέρουν τον ιό στα χωριά μας, στην περιοχή μας, στην πόλη μας, στο νησί μας.»
ΠΩΣ ΚΑΤΑΓΡΑΦΕΤΑΙ Η ΤΡΕΧΟΥΣΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ
Μιλώντας για τις βασικές ανησυχίες του εμπορικού κόσμου για τις οικονομικές συνθήκες που διαμορφώνονται λόγω της πανδημίας, ο κ. Ψαρουδάκης είπε τα εξής: «Σε αυτές τις πρωτόγνωρες συνθήκες μέχρι την τρίτη φάση θα υπάρξουν ρωγμές βαθιές: ψυχολογικές – πολιτικές συνδικαλιστικές αλλά και ρωγμές στην οικονομία. Ήδη οι προβλέψεις για την παγκόσμια, αλλά και την ελληνική οικονομία, είναι ιδιαίτερα απαισιόδοξες με τους περισσότερους οίκους και οργανισμούς να προβλέπουν μείωση του ελληνικού ΑΕΠ από -5.3% (Morgan Stanley) μέχρι -30% (ΟΟΣΑ)! Σε ότι αφορά το εμπόριο και την αγορά ήδη φαίνονται τρεις βασικές διαπιστώσεις:
- Τρόφιμα και φάρμακα – άλλα καταναλωτικά αγαθά.Ασφαλώς οι πρώτοι είναι σε μια ευνοϊκή θέση και δεν πλήττονται μέχρι στιγμής ενώ οι παραδοσιακοί κλάδοι του λιανεμπορίου, ένδυση, υπόδηση έχουν αθροίσει ζημιές και απώλειες από τη δεκαετή κρίση. Να σημειώσουμε εδώ ότι ο ετήσιος τζίρος του εμπορίου είναι 42 δις και στην πρώτη κατηγορία αναλογούν περισσότερο από τα μισά, δηλαδή 27 δις.
- Ηλεκτρονικό εμπόριο – φυσικά καταστήματα. Οι ηλεκτρονικές αγορές βρίσκονται σε πλεονεκτική θέση την περίοδο αυτή λόγω του εγκλεισμού των καταναλωτών από τη μια, αλλά και της απαγόρευσης της λειτουργίας άλλη των φυσικών καταστημάτων από την άλλη πλευρά. Δυστυχώς τα καταστήματα λιανικής που διατηρούν και ηλεκτρονικές αγορές είναι μόνο το 11%. Είναι μια ευκαιρία, σε συνδυασμό με την 4ηβιομηχανική επανάσταση, να γίνει μια μεγάλη συζήτηση αλλά και να ληφθούν πρωτοβουλίες για τις αλλαγές που έρχονται με την εφαρμογή νέων τεχνολογιών και εφαρμογών. Πολλές αλλαγές θα γίνουν νωρίτερα, κατά τη γνώμη μου, με προνομιακή σχέση ασφαλώς στους έχοντες ήδη ηλεκτρονικά καταστήματα.
- Μεγάλα καταστήματα – παραδοσιακές αγορές λιανικής. Παρατηρούμε το διάστημα αυτό ότι όλο και περισσότερα είδη περιλαμβάνονται πλέον τα μεγάλα καταστήματα τα οποία εκμεταλλεύονται το κενό που υπάρχει λόγω της κατάστασης με αποτέλεσμα να ενισχύουν τη θέση τους. Οι παραδοσιακές αγορές πρέπει, εκτός των άλλων, να δώσουν τη μάχη για να ξανακερδίσουν τον καταναλωτή.
Η μετά την οικονομική κρίση γεωγραφία των εμπορικών επιχειρήσεων περιλαμβάνει 150.000 που από αυτές οι 89.000 είναι κλειστές και οι 62.000 των τροφίμων – πολυκαταστημάτων – φαρμακείων (στοιχεία ΙΝΕΜΥ – ΕΣΕΕ).»
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Ερωτηθείς για το ποιες είναι οι προτάσεις του για την αντιμετώπιση της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί, ώστε να επανέλθει η κανονικότητα στο εμπόριο αλλά και στο επιχειρείν γενικώς, ο κ. Ψαρουδάκης απάντησε τα εξής: «Τα πρώτα αποτελέσματα της μετά COVID-19 κρίσης θα είναι η μεταλλαγή των κοινωνικών σχέσεων Θα μεταβληθούν οι κοινωνικές συνήθειες με ότι αυτό συνεπάγεται (παρέες, έθιμα, παραδόσεις, τελετές, διασκέδαση κτλ), θα αλλάξουν τις αγοραστικές συνήθειες και προτεραιότητες. Αλλά κι αν κάποιος πει ότι είχαμε περάσει τα όρια και λειτουργούσαμε αλόγιστα και καλό θα κάνει η προσαρμογή, δεν μπορεί να μην τρομάζει ότι ο τουρισμός που είναι κοινωνική έκφραση χτυπιέται στον πυρήνα του, και αυτό δεν θα έχει καμία σχέση όχι στο απώτερο μέλλον αλλά από φέτος με ότι αυτό συνεπάγεται για τη χώρα, την Κρήτη, τον τόπο μας.
Συμπερασματικά πρέπει όλοι να δούμε το μεγάλο κάδρο και να το φανταστούμε από τώρα. Να κυριαρχήσει το εμείς έναντι του εγώ. Κανείς δεν θα σωθεί μόνος του, ούτε ο ένας κλάδος έναντι του άλλου.
Πρέπει να επανακαθοριστούν οι θέσεις μας και να ελπίσουμε ότι θα κυριαρχήσουν πολιτικές που θα πιστεύουν ότι είναι ευκολότερη η διατήρηση και συντήρηση ενός οικοδομήματος από την ανοικοδόμηση εκ των υστέρων. Επίσης σε ότι αφορά τους εμπόρους τι αγορά θέλουν; Με ποια χαρακτηριστικά; Με ποιόν ανταγωνισμό;
Αυτή είναι πολιτική εξίσωση και εμείς την έχουμε λύσει από χρόνια.
Και αναφερόμενος στους συναδέλφους μου, οι άμεσες παρεμβάσεις επιβάλλονται αλλά πρέπει να ζητούμε σε βάθος χρόνου σχεδιασμό και ενισχύσεις με παρανομαστή εδώ το ρεαλισμό και το σχεδιασμό νέων επιχειρηματικών πλάνων για τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα.
Τελειώνοντας, θέλω να κλείσω με μία ευχή: ΥΓΕΙΑ και επειδή θα προκύψουν όροι πχ COVID -19 free ας φροντίσουμε η Κρήτη να διατηρήσει αυτό το δίχτυ που είμαι σίγουρος ότι θα αποτελέσει μεγάλο πλεονέκτημα!»
Πηγή: rethemnosnews.gr