Του Μανώλη Δακανάλη πρώην Αγρονόμου
Με μισή ώρα καθυστέρηση για φορτωθεί ένα ψυγείο στις 7 Δεκεμβρίου 1966 και ώρα 7.30 μ.μ. αποπλέει από τα ήρεμα νερά του λιμανιού της Σούδας το περιβόητο και πολυδιαφημισμένο φέρυ-μποτ «ΗΡΑΚΛΕΙΟ» των αδελφών Τυπάλδου με 270 επιβάτες και πλήρωμα για τον Πειραιά. Περασμένα μεσάνυχτα τα μποφόρ γίνονται 6,7,8 και παραπάνω. Η αγριεμένη θάλασσα χτυπάει αδιάκοπα τα πλάγια του πλοίου. Στις 02.06 ο ασύρματος του πλοίου θα εκπέμψει το πρώτο αγωνιώδες S.Ο.S. στη βραχονησίδα “ Φαλκονέρα”.
‘Ενα μεγάλο φορτηγό ψυγείο έβαλαν βιαστικά ανάμεσα στις δύο πόρτες κάθετα στο πλοίο, το οποίο δεν είχαν ασφαλίσει καλά. Με τα παλαντζαρίσματα που έκανε το πλοίο λόγω των μποφόρ, κάποια στιγμή μετατοπίστηκαν οι τάκοι και το ψυγείο άρχισε να χτυπά αδιάκοπα την μπούκα πόρτα, τα συρματόχοινα της οποίας έσπασαν και άνοιξε. Η αγριεμένη θάλασσα μπούκαρε μέσα στο γκαράζ και χτυπάει με μανία τα πλάγια του πλοίου.
Μέσα σε λίγα λεπτά της ώρας το φουρτουνιασμένο και παγωμένο Αιγαίο Πέλαγος, θα γίνει ο υγρός τάφος για 226 ζωές!!!
Ο Σταύρος Λαγωνικάκης από τα Χανιά ένας από τους λίγους επιζήσαντες του ναυαγίου προσθέτει: “Η μεγάλη εγκληματική παράλειψη του καπετάνιου ήταν, ότι δεν ενημέρωσε τους επιβάτες. Κανείς δεν είχε προετοιμαστεί ‚εγώ άκουγα τα χτυπήματα στο υπόγειο, δεν έδωσα σημασία. Σε κάποια στιγμή ακούω ένα καμπανάκι και νόμιζα ότι ήταν αλλαγή βάρδιας. Ταυτόχρονα όμως αντιλήφθηκα ότι το κεφάλι μου ήταν χαμηλά και τα πόδια ψηλά “. Ο Λαγωνικάκης βρισκόταν 12 ώρες στα παγωμένα και μανιασμένα νερά του Αιγαίου, μέχρι να τον περιμαζέψουν τα σωστικά συνεργεία.
Ο Γεώργιος Μανουσουδάκης από τα Χανιά διηγείται “Ακουσα τους χτύπους και φωνές και βγήκαμε έξω από την καμπίνα. Όλοι έτρεχαν προς το σαλόνι ‚πατούσε ο ένας τον άλλο. Βγήκα έξω έβρεχε, χιόνιζε, φυσούσε δυνατός άνεμος και πολύ μεγάλα κύματα και λέω. Ήντα θα κάνω εγώ σ’ αυτή τη θύελλα. Έβαλα ένα σωσίβιο, μετά έσβησαν τα φώτα του πλοίου και βρέθηκα στη θάλασσα. Το πλοίο βυθίστηκε σε δύο λεπτά.”
Με το πλοίο « ΉΡΑΚΛΕΙΟ » ο γράφων είχε ταξιδεύσει πολλές φορές και το τελευταίο ταξίδι το έκανε ως στρατιώτης στις 25 Ιουνίου 1966. Το πλοίο αυτό φαίνονταν ότι έγερνε, όταν ήταν αγκυροβολημένο στο λιμάνι. Τη μοιραία νύκτα πνίγηκαν δυο Ανωγειανοί ο Μανόλης Καραμπίνης ετών 17 μέλος του πληρώματος και ο επιβάτης Μαυρόκωστας από τα Σίσαρχα Ανωγείων.
Η απόφαση του Κακουργιοδικείου εκδόθηκε στις 21 Μαρτίου 1968 με ποινές φυλάκισης από πέντε ως και επτά έτη, τιμωρήθηκαν ο εφοπλιστής ιδιοκτήτης του ΗΡΑΚΛΕΙΟ Χ. Τυπάλδος, ο διευθυντής της εταιρείας Π. Κόκκινος και δύο αξιωματικοί του πλοίου. Διαπιστώθηκε στο δικαστήριο ότι το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας είχε βαρύτατες ευθύνες στη χορήγηση πλαστογραφημένων πιστοποιητικών ακτοπλοΐας.
Οι ποινές ξεσήκωσαν αντιδράσεις από την πλευρά των συγγενών των αδικοχαμένων επιβατών, τις οποίες θεώρησαν πολύ επιεικείς. Δεν εξαγοράζονται όμως με καμιά τιμωρία τόσες ανθρώπινες ζωές, οι οποίες χάθηκαν για τα συμφέροντα των ναυτιλιακών εταιρειών δρομολογώντας σάπια και ακατάλληλα πλοία στη γραμμή της Κρήτης, Πάνω στον πόνο την οδύνη και την αγανάκτηση των Κρητικών βρέθηκε η λύση. Ο οικονομολόγος κ, Αρχοντάκης από τα Χανιά με την βοήθεια και άλλων οικονομολόγων και υπό την αιγίδα του τότε Σεβασμιότατου Μητροπολίτη Κισσάμου κ. Ειρηναίου ίδρυσαν την ναυτιλιακή εταιρεία ΑΝΕΚ. Μετά από τρία χρόνια περίπου ίδρυσαν στο Ηράκλειο και τη Ναυτιλιακή εταιρεία ΜΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ. Έτσι οι Κρητικοί απέκτησαν αξιόλογα πλοία.
Στις 8 Δεκεμβρίου 1969 ένα αεροπλάνο της Ολυμπιακής Αεροπορίας προερχόμενο από τα Χανιά για την Αθήνα συνετρίβη στην Κερατέα. Έχασαν τη ζωή τους 91 άτομα. Στο αεροπορικό αυτό δυστύχημα σκοτώθηκε ο Μιχάλης Πεδιαδίτης από τις Μοίρες. Ας είναι αιωνία η μνήμη όλων αυτών των αδικοχαμένων θυμάτων.-
Πηγή: mires46.blogspot.gr