Γράφει η Μαρία Μαυρουδή*
Το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού μελετήθηκε για πρώτη φορά το 1978 στη Νορβηγία και 9 χρόνια μετά, δηλαδή το 1987, σε πολλά επιστημονικά περιοδικά αναφέρεται ο σχετικός όρος “bullying”.
Στο φαινόμενο του bullying εμπλέκονται πολλά μέρη
- Το παιδί που δέχεται βία
- Το παιδί ή ομάδα παιδιών που ασκεί βία
- Τα παιδιά θεατές
- Οι εκπαιδευτικοί
- Οι γονείς
Η σχολική βία και ο σχολικός εκφοβισμός παρατηρείται όταν ένα παιδί «εκτίθεται, κατ’ επανάληψη και σε διάρκεια χρόνου, σε αρνητικές πράξεις από ένα ή περισσότερα άτομα.»
Το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού δεν είναι ένα μεμονωμένο γεγονός. Δεν είναι ένας απλός τυχαίος καβγάς που έγινε ανάμεσα σε δύο παιδιά στη σχολική αυλή, αλλά περιλαμβάνει ανισορροπία δύναμης ή εξουσίας μεταξύ του παιδιού που εκφοβίζει και του παιδιού που εκφοβίζεται
Οι πράξεις σχολικού εκφοβισμού έχουν αποτέλεσμα ή θα μπορούσαν να έχουν ως αποτέλεσμα σωματική βλάβη ή συναισθηματικές δυσκολίες (δυσκολίες συμπεριφοράς) πάνω στο παιδί.
Γενικά το Bullying μπορεί να περιλαμβάνει
- Άσκηση φυσικής βίας, χτυπήματα, τσιμπήματα, δαγκωνιές, σπρωξίματα,
- Εσκεμμένο ή συχνό αποκλεισμό μαθητών από κοινωνικές δραστηριότητες, κοινωνική απομόνωση ή αποκλεισμό
- Σεξουαλική παρενόχληση
- Χρησιμοποίηση υβριστικών ή περιπαικτικών εκφράσεων, πειράγματα, παρατσούκλια, κοροϊδία
- Απειλές και εκβιασμό
- Υβριστικές ή περιπαικτικές εκφράσεις για τη φυλή, την εθνικότητα, τη θρησκεία, την ταυτότητα αναπηρίας, τη σεξουαλική ταυτότητα του θύματος
- Κλοπές ή και Ζημιές στα προσωπικά αντικείμενα του θύματος
- Επιδιωκόμενη απομάκρυνση των φίλων
- Διάδοση κακοηθών και ψευδών φημών
- Ηλεκτρονικό bullying
Η σωστή ενημέρωση των μαθητών θα μπορούσε να περιορίσει έστω και για λίγο αυτό το φαινόμενο, το οποίο τα τελευταία χρόνια δυστυχώς έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις.
Κάποιες φορές και εμείς οι εκπαιδευτικοί θα μπορούσαμε να αναφέρουμε ότι πέφτουμε θύματα του «σχολικού εκφοβισμού» από τους γονείς των μαθητών μας, στην περίπτωση που μας κατηγορούν ότι δεν βάλαμε τους αναμενόμενους καλούς βαθμούς στα παιδιά τους ή ότι θεωρούν ότι ο τρόπος διδασκαλίας και διαχείρισης της συμπεριφοράς των παιδιών τους δεν ανταποκρίνεται στις προσωπικές τους προσδοκίες.
* Η Μαρία Μαυρουδή είναι συγγραφέας παιδικών βιβλίων, Δασκάλα και Υποδιευθύντρια στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Μοιρών…