Φωτ. REUTERS
Όσοι γεννήθηκαν μετά την 11η Σεπτεμβρίου του 2001, δεν έχουν καμία ανάμνηση από όσα συνέβησαν εκείνη τη σκοτεινή ημέρα προκειμένου να διαμορφώσουν τη δική τους άποψη. Το μόνο τους εργαλείο για να το καταφέρουν αυτό είναι η μόρφωση – θεσμοποιημένη και μη.
Οι New York Times ρώτησαν μαθητές από διάφορες χώρες τη γνώμη τους για όσα διδάχτηκαν σχετικά με την 11η Σεπτεμβρίου καθώς και αν υπήρξαν πράγματα που παραλείφθηκαν ή στα οποία δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση.
Από τη Μόσχα μέχρι το Μανχάταν, από το Καράτσι μέχρι το Καράκας και από το Βερολίνο μέχρι τη Βαγδάτη, οι μαθητές έχουν σχηματίσει πολύ διαφορετικές οπτικές σε ό,τι αφορά την τρομοκρατία, το Ισλάμ, τον πόλεμο και την αμερικανική ισχύ.
Εάν υπάρχει ένα σημείο στο οποίο συμφώνησαν, ήταν ότι κάτι έλειπε από την εκπαίδευσή τους: η εμβάθυνση. Θέλουν να μάθουν περισσότερα.
Τι διδάχτηκαν οι μαθητές ανά τον κόσμο;
Η Μπιζ Χέρμαν, υποψήφια διδάκτορας πολιτικών επιστημών στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, συνέλεξε 850 σχολικά βιβλία από 90 χώρες. Οι NYT συνεργάστηκαν με τη Χέρμαν προκειμένου να εξετάσουν τα βιβλία αυτά, τα οποία χρησιμοποιούνται σε μεγάλο βαθμό σε γυμνάσια και λύκεια, και βρήκαν ότι το Ιράν, η Βενεζουέλα, η Αίγυπτος, η Συρία και η Μοζαμβίκη είναι μερικές από τις χώρες δεν αναφέρουν καν την επίθεση.
Άλλες χώρες, ωστόσο, διδάσκουν στους μαθητές πως τα γεγονότα εκείνης της ημέρας αποτελούν ένα μάθημα, ή ίσως μια προειδοποίηση, σχετικά με τις παγκόσμιες δυνάμεις.
Οι μαθητές στη Νότια Κορέα και την Ινδία μαθαίνουν πως οι επιθέσεις στο Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου ήταν συνέπεια της παγκοσμιοποίησης.
Ένα πακιστανικό σχολικό βιβλίο περιγράφει την επίθεση, στην οποία σκοτώθηκαν 3.000 άνθρωποι, ως ένα «συμβάν», και κάνει λόγο για κινδύνους που εγκυμονεί η αμερικανική ηγεμονία.
Επιπλέον, ένα σχολικό βιβλίο Σύγχρονης Ιστορίας από την Κίνα, συμπεριλαμβάνει μια φωτογραφία με τους δίδυμους πύργους να έχουν τυλιχτεί στις φλόγες κοντά στην ενότητα που αφορά τα γεωπολιτικά ζητήματα.
«Καμία δύναμη δεν μπορεί να κυριαρχήσει από μόνη της στον κόσμο», αναφέρει.