Κείμενο: Γεώργιος Χουστουλάκης
Πολλοί μαθητές στο γυμνάσιο, αν και δεν ήταν ιδιαίτερα καλοί, εν τούτοις πρόκοψαν και έγιναν γιατροί, πήραν καλές θέσεις στην κοινωνία!
Όταν έβλεπαν πως δεν είχαν δυνάμεις να συναγωνιστούν τα γερά μυαλά, έβρισκαν, η εξεύρισκαν τρόπους, για να αντεπεξέλθουν στο δύσκολο έργο των γραπτών εξετάσεων, που πολλές φορές έκρυβε φαντασία, πέρα από τον κίνδυνο να καταρρεύσουν όλα!
1) Αντιγραφή από τον διπλανό
Ο καλός ο μαθητής, με τον δικό του αέρα, έπιανε και έγραφε αμέσως τις απαντήσεις, και από δίπλα ο άλλος ο αδιάβαστος μαθητής, έριχνε κλεφτές ματιές, και διάβαζε τις απαντήσεις του διπλανού, και έγραφε κι αυτός τα ίδια!
Αν έγραφε λάθος ο άλλος, λάθος τα έγραφε κι αυτός!
Στα θεωρητικά μαθήματα, αυτός γινόταν αντιληπτός από τον καθηγητή, εφ’ όσον έβλεπε δυο μαθητές να γράφουν ακριβώς τα ίδια!
2) Το σκονάκι
Πάνω σε ένα χαρτί, έγραφαν κάποια θέματα που δεν μπορούσαν να μάθουν και να τα κρατήσουν στο μυαλό τους, και έγραφαν με μικρά γράμματα, για να χωρέσει πολλά!
Το σκονάκι το έβγαζαν διακριτικά από την τσέπη, και το τοποθετούσαν ανάμεσα στα φύλλα της κόλλας! Αν έπιαναν τα θέματα, μόλις τελείωναν, έδιναν το χαρτί και στον διπλανό τους!
3) Τα μανίκια
Με στυλό είχαν γράψει τα θέματα στα χέρια μέσα από τα μανίκια, και με τρόπο ανασήκωναν το μανίκι και αντέγραφαν!
4) Στη παλάμη
Συχνότατος τρόπος αντιγραφής, ήταν και το γράψιμο με το στυλό στη παλάμη του χεριού! Ένας συνήθης κλασσικός τρόπος, που δύσκολα κι αυτός γινόταν αντιληπτός!
5) Στα μπούτια!
Το προσόν να μην φοράνε παντελόνι τα κορίτσια, εκμεταλλευόταν κάποια από αυτά, και έγραφαν τα θέματα στο μέρος του ποδιού, που κάλυπτε επιμελώς η φούστα! Όταν ο εξεταστής δεν ήταν κοντά, ή είχε τη πλάτη του εστραμμένη, η φούστα ανασηκωνόταν διακριτικά, και η μαθήτρια έκανε τη δουλειά της ανενόχλητα!
6) Η γομολάστιχα
Από βραδύς, η από το πρωί πρίν παραδώσουν τα βιβλία, έγραφαν στη γομολάστιχα κάποιους τύπους, η λέξεις χρήσιμες για τη λύση των θεμάτων
7) Το θρανίο
Από βραδύς πάλι η το πρωί, έγραφαν οι μαθητές με στυλό κάποιους τύπους κλπ πάνω στο θρανίο, και τα είχαν έτοιμα για την ώρα των εξετάσεων
8) Το παπούτσι
Και εδώ πάλι σε ένα χαρτί γραμμένα τα θέματα, το πατούσε συνεχώς το παπούτσι, και διακριτικά σε ανύποπτο χρόνο, τραβούσε ο μαθητής το πόδι, και διάβαζε το χαρτί που κρυβόταν από κάτω.
9) Το στυλό
Το στυλό ήταν σπουδαίο εργαλείο για την περίπτωση του μαθητή με φαντασία! Από βραδύς σκάλιζε με τη βελόνα μικροσκοπικά γράμματα στο πλάι του στυλού, που η πρεσβυωπία του καθηγητή αδυνατούσε να αντιληφθεί! Αν ήταν εξάγωνος το στυλό, στις 6 έδρες του στυλού, θα μπορούσε να γραφτούν οι τύποι ολόκληρης φυσικής!
10) Το νύχι
Ακόμα και το μεγάλο νύχι, μπορούσε να επιστρατευτεί, και με το βελονάκι να γραφτούν μέχρι και δέκα μαθηματικοί, η φυσικοί τύποι!
Με το σκάλισμα δεν διακρινόταν απολύτως τίποτα!
Με την τριβή όμως και λίγο σάλιο έμπαινε η υγρασία στις εγκοπές και το ίδιο γινόταν και στο στυλό, οπότε τα γράμματα σκούραιναν, για να μπορούν εύκολα να γίνονται αντιληπτά!