kritiko sergiani

Αντώνης Σαλούστρος: Επιτυχία είναι να πάρεις ότι ακριβώς αξίζεις…

 

Του Γιάννη Θεοδωράκη

-           Καλώς σμίξαμε φίλε Αντώνη...

 

-           Να σαι καλά Γιάννη σ ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση σου αυτή ευχαριστώ επίσης και το e-mesara.gr που μας φιλοξενεί και πάντα με το καλό να σμίγομαι εύχομαι να χούμε κουράγιο για ότι κάνουμε και υγεία για να το κάνουμε. Χωρίς υγεία δεν γίνεται τίποτα …

-           Είναι μεγάλη μου χαρά που καταφέρνουμε να πιούμε ένα καφέ και να τα πούμε για μια ακόμα φορά από κοντά.

-           Κι εμένα χαρά μου που θα τα πούμε Φίλε…. Μπορεί να σε ταλαιπώρησα λίγο γι αυτή μας τη συνάντηση και σου ζητώ συγνώμη αλλά οι υποχρεώσεις βλέπεις, με κρατάνε λίγο πίσω. Εύχομαι οι αναγνώστες να βρούνε ενδιαφέροντα πράγματα στην ανάγνωση και ότι πούμε παρακάτω και για τυχόν λάθη και παραλήψεις ζητώ ταπεινά συγνώμη εκ των προτέρων

-           Αντώνης Σαλούστρος . Να πούμε ότι είναι στο Κρητικό προσκήνιο τώρα και 35 χρόνια, 35 χρόνια Κρητικό πάλκο , 35 χρόνια ενεργά Λαουτιέρης, μια ολόκληρη ζωή!!

-           Πολλά τα χρόνια Γιάννη μου μια ολόκληρη ζωή..

-           Υπάρχει ίσως και κόσμος που το «Αντώνης Σαλούστρος» να τους λέει κάτι μόνο σαν όνομα, που να μην τον έχουν γνωρίσει , να μην τον έχουν δει από κοντά και θα ήθελα να μας πεις πέντε πράγματα για σένα...

-           Η βαθύτερη καταγωγή μου από δυπάππου είναι από τ Ανώγεια, αλλά έχω γεννηθεί στην Μεσαρά και πιο συγκεκριμένα στο Μορόνι. Στα πρώτα χρόνια της ζωής μου έχω αναπτυχθεί στη Μεσαρά «αλλά και τα τελευταία 13 χρόνια»  και όπως είπες πριν από λίγο έχω 35 χρόνια δράσης στο Λαούτο που το μεγαλύτερο μέρος αυτής της δράσης έχει αναπτυχθεί εντός Κρήτης σε κοινωνικές εκδηλώσεις και στη Αθήνα αλλά μερικές φορές έχω βρεθεί και στο εξωτερικό και όπου υπάρχει Κρητική ομογένεια…….

-           35 χρόνια στο Λαούτο τι κέρδισες και τι έχασες όλα αυτά τα χρόνια μέσα στην μουσική και την νύχτα της Κρήτης;

-           Τι κέρδισα τι έχασα.... νομίζω ότι τα κερδισμένα είναι πάρα πολλά και σ αυτά το κυριότερο είναι η κοινωνική επαφή-επικοινωνία που υπήρξε όλα αυτά τα χρόνια με το κόσμο. Στα χαμένα θα μπορούσα να βάλω ότι μου έλειψε μια φυσιολογική ζωή , η ζωή της καθημερινότητας όπου ένας άνθρωπος της νύχτας δεν την έχει. Η νύχτα όταν την υπηρετείς καταργεί το βιολογικό ρολόι του ανθρώπου που του αφαιρεί πράγματα από την φυσιολογική ζωή και αυτό νομίζω είναι στα χαμένα μου. Είναι δύσκολο να λειτουργείς παρά φύση. Αυτά που κερδίζει όμως κάποιος μέσα από τη δράση του σ ένα ευρύτερο κοινωνικό σύνολο είναι κάτι μοναδικό που δύσκολα μπορείς ν αποκτήσεις όταν είσαι κλεισμένος σε πλαίσιο . Γνωριμίες Εμπειρίες τη Κουλτούρα ανθρώπων και κοινωνίας που όλα αυτά σε αναπροσαρμόζουν σαν άνθρωπο καθημερινά ,και όσο για τη μουσική, όσο περισσότερο ασχολείσαι τόσο περισσότερα μαθαίνεις και άλλο τόσο περισσότερο αντιλαμβάνεσαι ότι δε ξέρεις τίποτα…. 

-           Έχεις κάνει μεγάλες φιλίες μέσα στην νύχτα που κράτησαν;

-           Ναι! Και βέβαια ! Φίλοι που μένουν και θα μείνουν πολλά χρόνια φίλοι και διατηρούνται άριστες σχέσεις και συναισθήματα αμφοτέρων των πλευρών . Και εχθρούς όμως απροσδιορίστου προέλευσης  (Γέλια)

-           Ποσό μεγάλο πράγμα είναι να επιβραβεύεται ένας καλλιτέχνης με μια απονομή χρυσού δίσκου;  Σε ρωτάω γιατί έχεις μια τέτοια στιγμή κι εσύ παρέα με τον Γιώργη Μανωλιούδη στον δίσκο «τση νύχτας ο τραγουδιστής»…

-           Η επιβράβευση Γιάννη μου για κάθε άνθρωπο και όχι μόνο για το καλλιτέχνη είναι πολύ σημαντικό και σπουδαίο .Είναι σημαντικό και γι αυτό που την αποδίδει αλλά και γι αυτόν που την λαμβάνει . Το μπράβο και η αποδοχή σε αυτό που κάνεις σε οπλίζει δύναμη στο να συνεχίζεις ,αρκεί αυτό το μπράβο να έχει αντικειμενικότητα ώστε να αποφεύγονται αρνητικά παράγωγα ! Ο έπαινος αν μη τι άλλο σε βοηθά να συνεχίζεις να προχωράς να φτιάχνεις πράγματα……

-           Υπήρξαν στιγμές που σε κούρασαν να προσπαθείς για κάτι το καλύτερο;

-           Πάντα κουράζεσαι να κάνεις πράγματα αλλά δεν πρέπει η κούραση να σε κάνει να αρνηθείς αυτό που αγαπάς….. Ναι… κατά καιρούς έχω νιώσει τεράστια κούραση αλλά δεν σταμάτησα να προσπαθώ…..

-           Σε έχουν κουράσει συνεργασίες που πιθανόν σήμερα αν γύρισες τον χρόνο πίσω δεν θα τις έκανες;

-           Είμαι ένας Λαουτιέρης Γιάννη που αγαπώ παρά πολύ τις συνεργασίες γιατί μέσα από συνεργασίες παράγεται πληθώρα έργου . Αγαπώ τη συνεργασία και την αναζητώ μονίμως, βέβαια όπως προείπαμε τίποτα δεν κάνεις που να μην σε κουράζει. Όταν είσαι συνέχεια με έναν άνθρωπο αυτό σίγουρα φέρνει διαπληκτισμούς , σίγουρα υπάρχει διαφορά απόψεων και καμιά φορά μπορεί να υπάρχει και διαφοροποίηση στόχου και μέσα από αυτά χάνεται το επί της ουσίας που δεν είναι τίποτα άλλο από το καλό αποτέλεσμα .Οι συνεργασίες σαν συνεργασίες δεν με έχουν κουράσει ίσως να με κούρασε η ιδέα ότι μπορεί να μη βγήκε αυτό που περίμενα η που θα ήθελα ως αποτέλεσμα συνέπεια συγκυριών όπως τις παραπάνω…. Αν γύριζα πίσω το χρόνο σαφώς και θα τις ξανά έκανα ίσως με βελτιωμένη τη δική μου στάση χωρίς αυτό να σημαίνει ότι μετανιώνω για την όποια στάση είχα στο παρελθόν η ότι την χαρακτηρίζω λάθος . Έτσι μπορούσα να ήμουν τότε και έτσι ήμουνα, ίσως λόγω απειρίας, ίσως λόγω αυθορμητισμού ίσως λόγω ενθουσιασμού , τώρα όμως μέσα από άλλες εμπειρίες θα ήμουν αλλιώς, πάντα όμως δοτικός σε ότι χρειάζεται η συνεργασία…

-           Το να συμφωνείς και συνέχεια με κάποιον υπάρχει λόγος;

-           Κάποιες φορές μπορεί να υπάρχει λόγος και άλλες όχι. Αναλόγως του τι παράγεται. Συχνά όμως η απόλυτη συμφωνία είναι παράλογο , όπως και η απόλυτη διαφωνία. Δε γίνεται σε μια διαφωνία να μην υπάρχουν αντικειμενικά η υποκειμενικά σημεία συμφωνίας αλλά και το αντίθετο. Και από τις δυο περιπτώσεις μπορεί να βγει το καλό η το κακό. Μέσα σε μια συνεργασία όμως όταν παράγεται κάτι καλό, αφήνεις στην άκρη την διαφωνία... Διαφωνώ κάθετα όμως πλέον και με τον εαυτό αλλά και με όλους, στην παραφροσύνη , στο κακό αποτέλεσμα ,στο φεύγουμε από τα όρια μας και ειδικά όταν καταργούνται τα στοιχεία της ηθικής σε ότι έχει να κάνει τη Μουσική μας και λέγοντας αυτό εννοώ ότι πρώτα πρέπει να μπαίνει μπροστά η Μουσική και η Ψυχή και μετά το Εγώ μας με ότι συνεπάγεται αυτό….

-           Θα ήθελες να μου πεις συνεργασίες σου; Υπάρχουν άνθρωποι που δεν έχεις συνεργαστεί μαζί τους ; (γέλια)

-           Υπάρχουν αρκετοί που δεν έχω παίξει μαζί τους και που θα ήθελα να παίξω.. με τον περισσότερο καλλιτεχνικό κόσμο έχω βρεθεί έστω και στο τραπέζι που λέει ο λόγος να παίξουμε κι εγώ ακόμα κι αυτό το θεωρώ συνεργασία .Του να πας για μια βραδιά να παίξεις με έναν συνάδελφο κι αυτό συνεργασία μπορείς να το πεις , δεν είναι ντε και καλά ότι πρέπει να παίξω ένα δυο χρόνια για να πούμε ότι κάναμε συνεργασία. ακόμα και σε ένα γλέντι εγώ το θεωρώ συνεργασία…

zzzantonissaloystros 2

-           Δεν μου μίλησες για ονόματα όμως, φοβάσαι ότι θα ξεχάσεις κάποιο ;

-           Όχι δεν φοβούμαι κάτι τέτοιο μα είναι και λογικό λόγο χρόνου και χώρου να μην αναφερθούν τόσα πολλά ονόματα ωστόσο έχω χρέος να κάνω τέτοιες αναφορές ίσως τις πιο επίμαχες που είναι και επιτακτική η ανάγκη της αναφοράς. Η πρώτη μου συνεργασία είναι με ένα πολύ αγαπημένο μου πρόσωπο τον Μιχάλη τον Σταυρακάκη ο οποίος τελούσε την εποχή εκείνη επιτυχημένος οργανοπαίχτης με τον οποίο παίξαμε μαζί πέντε χρόνια αυτό κράτησε από το 1980 έως το 1985 μετά αρχίζει η μεγαλύτερη μου συνεργασία από όλες τις πλευρές με τον Μανώλη τον Αλεξάκη που κράτησε 17 χρόνια «1987-2004»…

-           Σεισμός τότε όταν ακούστηκε ότι το σχήμα αυτό χωρίζει.

-           Ναι εντάξει λογικό..

-           Υπάρχει περίπτωση να σας δούμε ξανά μαζί;

-           Γιατί όχι; Θεού θέλοντος και καιρού επιτρέποντος αν προκύψει κάτι τέτοιο καλώς να προκύψει κι ότι μας έρθει να μη το βαρεθούμε . Γέλια…….. Με τον Αλεξάκη ζήσαμε απίστευτα πράγματα παίξαμε απίστευτες ώρες και πολλές φορές ξεπεράσαμε και τα όρια μας. Νομίζω ότι τα καταφέραμε αρκετά καλά παρά το νεαρό της ηλικίας μας τότε, και όλα αυτά που είχαμε να αντιμετωπίσουμε στο ξεκίνημα μας και ότι έχει να κάνει με τη νύχτα . Άλλες αγαπημένες συνεργασίες είναι με τους μέγιστους Θανάση Σκορδαλό-Νίκο Μανιά-Μανώλη Κακλή-Ραδάμανθυ Ανδρουλάκη-Χαράλαμπο Γαργανουράκη- Γιώργη Παπαδάκη που θα ήθελα στο ενεργητικό μου, μια δισκογραφική δουλειά μαζί του , τον Δημήτρη και Μιχάλη Κουνάλη, και με τους επίσης μεγάλους Μιχάλη Αλεφαντινό και Νίκο Γωνιαννάκη .Με το Νίκο Γωνιαννάκη είμαστε και τώρα σε συνεργασία. Έχω βρεθεί με Γιώργο το Μανωλιούδη αυτήν τη τόσο ζεστή και πληθωρική φωνή της Κρήτης. Επίσης με το πολύ καλό μου φίλο ίσως από τσοι καλύτερους Γιώργο Φραγκιουδάκη. Με το Γιάννη Πετσάκη, Χρήστο Φουρναράκη,Γιώργο Καραγιώργη , Γιώργη Ξυλούρη-Καντρή ,Καμπουράκη Μανώλη,Τσουρδαλάκη Γιάννη,Γιώργο Λεκάκη , Πέτρο Μαρούλη τον Παντελή Σαλούστρο , Γιώργο Χατζακη τον Νίκο Κυριακάκη και άλλους πολλούς ακόμα! Εδώ σ αυτό το σημείο πρέπει να κάνω μια σοβαρή αναφορά στους Μανώλη Καρπουτζάκη και Βαγγέλη Τσαφαντάκη στους οποίου μαθήτευσα δίπλα τους στο ξεκίνημα μου και πήρα μεγάλη πληροφορία σε ότι έχει να κάνει και τη μουσική αλλά και τη δουλεία! Επίσης εξελίχτηκαν συνεργασίες με τον Μανώλη το Περιστέρη δισκογραφικά κυρίως, και το Μάνο τον Πυροβολάκη που πήρα αρκετά και ωφέλημα πράγματα μιας και μιλάμε για δυο μουσικούς πάρα πολύ ιδιαίτερους και ξεχωριστούς.

-           Γυρίζοντας πίσω τον χρόνο θα ήθελες να συνεργαστείς με κάποιους ανθρώπους που δεν πρόλαβες να παίξεις μαζί τους;

-           Σίγουρα θα ήθελα αν ήταν δυνατόν και υπήρχα σ αυτή την εποχή να γνωρίσω αυτούς που γράψανε την ιστορία της κρητικής μουσικής και προφανώς μιλάω για τους πρωτομάστορες επειδή όμως αυτούς δεν τους πρόλαβα θα αναφερθώ σε ανθρώπους που τους πρόλαβα Κώστας Μουντάκη ,Νίκο Ξυλούρη,Λεωνίδα Κλάδο,Νίκο Σκευάκη  με τον Βασίλη Σκουλά !

-           Πίστευα ότι είχες παίξει με τον Βασίλη .

-           Με το Βασίλη Σκουλά είχα την ευκαιρία να παίξω μαζί του στην Αθήνα σε έναν χορό στο Κρητικό Κονάκι, θα ήθελα όμως να είχα παίξει μαζί του σε επίπεδο συνεργασίας όπως και με τον συγχωρεμένο τον Νίκο τον Μανιά που είναι πολύ αγαπημένος μου, και θα ήθελα να ήταν περισσότερος ο χρόνος διατριβής μου δίπλα στον αξέχαστο Νίκο . Με τον επίσης πολύ μεγάλο που του έχω ιδιαίτερη αδυναμία Μανώλη Κακλή έχουμε κάνει απίστευτα γλέντια. Έχουμε πάει και Αμερική μαζί, και πολλά βράδια στη Κρήτη. Μεγάλη μου επιθυμία ακόμα είναι να είχα βρεθεί και να παίξω με δυο κορυφαίες λύρες της Κρήτης με τον Αείμνηστο Τσουρουπάκη Γιώργη και τον απίστευτο Παύλο Μυριδάκη. Σίγουρα υπάρχουν κι άλλοι πολλοί που θα ήθελα να παίξω μαζί τους!!!! Όμως για τις συνεργασίες Γιάννη που μου πήραν μεγάλο διάστημα έχασα την ευκαιρία να συνεργαστώ και με άλλους ανθρώπους δυστυχώς  ….. Δε βαριέσαι χαλάλι , έχουμε καιρό ακόμα……!!!!!!!!!

-           Κάποτε ίσως να ήταν και ταμπού να μην έχεις μια στάνταρ συνεργασία σήμερα στον καιρό της κρίσης θεωρώ ότι είναι τύχη να μην έχεις μια μόνιμη συνεργασία...

-           Έτσι είναι διότι με αυτόν τον τρόπο είναι σαν να εμπλουτίζεις την βιβλιοθήκη σου. Παίζοντας με πολλούς πλουτίζεις τη γνώση και την εμπειρία σου, δεν έχεις μόνο ένα βιβλίο έχεις πολλά και όλο αυτό αποτελεί ποικιλία κι αυτό είναι πλούτος ! Καμιά φορά όμως μπορεί να είναι και επικίνδυνο γιατί αν σε παρασύρει αυτή η κατάσταση μπορεί να χαλάσεις κι αυτό που έχεις φτιάξει . Το προφυλάσσεις όμως αυτό αν έχεις μια πιο προσεγμένη επιλογή κι όχι όπου σε πάει ο νότος…..

-           Επηρεάσθηκε ποτέ το παίξιμο σου από τυχόν άλλους λαουτιέρηδες που θαύμαζες; η θεωρείς ότι το παίξιμο σου είναι μοναδικό Σχολής Αντώνη Σαλούστρου;

-           Η μοναδικότητα είναι επικίνδυνη λέξη και για να είναι κανείς μοναδικός χρειάζεται πολύς χρόνος και πολύ δουλειά. Μοναδικός είναι μόνο ο θεός και εμείς θεοί δεν είμαστε . Σε μας τους ανθρώπους ταιριάζει ίσως ο χαρακτηρισμός ξεχωριστός και αυτό το χαρακτηρισμό όταν θέλουμε να του αποδώσουμε τα μέγιστα τον μετατρέπουμε σε μοναδικός . Η βασική μου επιρροή νομίζω έρχεται από τον ΠΑΤΕΡΑ μου, ο πατέρας μου υπήρξε ένας σπουδαίος λαουτιέρης στην εποχή του και δεν ευλογώ τα γενιά μου τούτη την ώρα, αλλά λέω τα πράγματα όπως έχουν , πρώτα απ όλα λοιπόν ο επηρεασμός ξεκινάει μέσα από το σπίτι μου και τα υπόλοιπα λαούτα εκείνης της εποχής που στη συνέχεια προσπαθώ να το διαμορφώσω στα δικά μου καλούπια τη δική μου αισθητική η άποψη η ακόμα και ικανότητα όποια κι αν είναι αυτή. Μ αρέσουν πολύ συνάδελφοι στην εποχή μας αλλά δεν έχω επηρεαστεί και ούτε προσπαθώ κάτι τέτοιο, δόξα το θεό δεν έχω τέτοιες αγωνίες. Επειδή θα μας διαβάσουν και νέοι άνθρωποι θέλω να πω ότι είμαι πολύ αντίθετος στο να μπει κάποιος στην διαδικασία της αντιγραφής ακόμα κι αν αυτό που αντιγράφει είναι το πρότυπο του. Είναι πολύ άσχημο και χωρίς αποτέλεσμα αυτό για να μην το αποκαλέσω διαφορετικά και πιο σκληρά 

-           Είναι φτηνό θα έλεγα εγώ αυτό..

-           Ίσως αυτό ήθελα να πω Γιάννη και το είπες εσύ, αλλά το είπες πιο σκληρά. Δεν είναι απολύτως τίποτα και δεν λέει τίποτα, το να αντιγράψεις σήμερα… Καμία αξία δεν έχεις αν δεν είσαι ο εαυτός σου .Το να είμαστε κάποιοι άλλοι αυτό είναι ένα παραμύθι που έρχεται από κάποιους ειδικούς όπως θα τους έλεγα εγώ που θέλουν να καταργήσουν την προσωπικότητα και να μας κάνουν όλους υποχείρια τους και να μας πηγαίνουν στη σφαγή σαν τα αρνιά με μεγαλύτερη άνεση….

-           Να σε πάω άλλου τώρα Θανάσης Σκορδαλός, Κώστας Μουντάκης, Κλάδος Λεωνίδας, Νίκος Σκευάκης, Γεράσιμος Σταματογιαννάκης, Καρπουτζάκης Μανώλης, ποιος απ όλους και γιατί ταιριάζει στο δικό σου ύφος ;

-           Νομίζω πως ταιριάζουν όλοι Γιάννη!

-           Έναν θέλω...

-           Δηλώνω Σκορδαλικός, βγαίνει η ψυχή μου κάθε φορά που ακούω Σκορδαλό, από κει και πέρα όμως θεωρώ ότι όλοι αυτοί αλλά και αρκετοί άλλοι είναι μια προέκταση ο ένας του άλλου με πολλά κοινά αλλά και διαφορετικά στοιχεία που φτιάχνουν μια εικόνα για τη Κρητική μουσική και όποιο κι αν βγάλω έξω η τον κατατάξω σε συγκεκριμένη κατηγορία τότε αυτή η εικόνα θα χαλάσει! Πιο πάνω είπαμε ότι παντού θα βρεις κάτι που θα σε συναρπάσει! Όταν άκουσα πρώτη φορά τον Κλάδο εντυπωσιάστηκα τόσο πολύ που δεν πίστευα στ αυτιά μου! Δεν κλείνομαι λοιπόν στο ότι είμαι Σκορδαλικός και τέλος δεν υπάρχει περίπτωση να σου πω ένα μόνο όνομα γιατί όλοι αυτοί μαζί αποτελούν ένα όνομα κι αυτό είναι ΚΡΗΤΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ και αυτή ταιριάζει απόλυτα στο δικό μου ύφος.

-           Μόδα οι συμμετοχές πολλών καλλιτεχνών σε μια δισκογραφία σήμερα; Ευκολότερος τρόπος για να μαθευτούν κ να ακουστούν τα τραγούδια του cd;  Κι αν έκανες ένα μουσικό βήμα θα το επιχειρούσες ;

-           Σε τέτοιες περιπτώσεις  πρέπει να προσπαθούμε όσο γίνεται περισσότερο να ήμαστε αντικειμενικοί στη κρίση μας. Το χω σκεφτεί πολλές φορές αυτό που θα πω. Όταν ένας δημιουργός έχει φτιάξει δέκα τραγούδια, ίσως να μη ταιριάζουν όλα σε έναν τραγουδιστή, οπότε νιώθοντας αυτό μέσα του να του βγαίνει η ανάγκη να διαλέξει δέκα τραγουδιστές να τα τραγουδήσουν. Αυτό  βέβαια κάποιος μπορεί να το κρίνει ότι γίνεται για λόγους εμπορικότητας αλλά εγώ το κρίνω ως ανάγκη του δημιουργού ώστε να δει τα τραγούδια του όπως εκείνος επιθυμεί. Κρίνοντας υποκειμενικά μπορεί να το χαρακτηρίσω μόδα. Με τη μόδα δεν θέλω να πηγαίνω δεν την αποδέχομαι.  Ωστόσο το καλύτερο θα ήταν να υπάρχουν παραγωγές που να είναι για ένα τραγουδιστή που έτσι θα είχαμε περισσότερα τραγούδια. Σίγουρα σ ένα πολυμορφικό CD ειδικά όταν είναι όλα τα τραγούδια καλά υπάρχει περισσότερο ενδιαφέρον. Ίσως κάποια στιγμή στο μέλλον ακολουθούσα κι εγώ αυτή την διαδρομή αν και θα προτιμούσα να μπορέσω να μαζέψω ότι έχω γράψει και να κάνω ξεχωριστά CD για κάθε τραγουδιστή.

zzzantonissaloystros 3

-           Γιατί δεν τραγούδησες ποτέ;

-           Γιατί δεν έχω καλή φωνή-είμαι φάλτσος Γιάννη. Άσε που το τραγούδι σαν τέχνη ίσως είναι και η πιο δύσκολη σκέψου να είσαι και φάλτσος....

-           Υπάρχουν δυο είδη τραγουδιστών σήμερα ,ο ένας λέει κοίταξε με σε αυτά που κάνω και ο άλλος που σου λέει άκουσε αυτά που παίζω. Συμφωνείς;

-           Αυτό δεν ισχύει μόνο για τραγουδιστές αλλά για όλους. Σαφώς και υπάρχουν αυτά τα δυο μέτωπα, συμφωνώ απόλυτα, και ίσως η ζημιά να γίνεται μέσα από αυτή την ιδέα και προκατάληψη . Δεν πρέπει να υπάρχει το κοίταξε με αλλά το άκουσε με και είμαι κατηγορηματικός πάνω σε αυτό... .παρ όλο που η σκηνική παρουσία όταν γίνεται σωστά έχει μια ιδιαίτερη τεχνική, δεν κάνω σόου την ώρα που παίζω μπορεί να μου προκύψει κάτι που να θεωρηθεί σόου μέσα από την έκφραση μου, αλλά το να το στήσω στο μυαλό μου και να χω εμμονή πως να το κάνω για να προκαλέσω το βλέμμα του άλλου να με θαυμάσει για να μου πει το μπράβο δεν ήταν ποτέ καλό...Όταν βέβαια υπάρχει σκηνική παρουσία καλή και καταπληκτική ερμηνεία-εκτέλεση αυτό είναι το καλύτερο…….

-           Ποιος πιστεύεις ότι ο δρόμος σήμερα για την επιτυχία;

-           Δε ξέρω αν σ αυτό το θέμα η άποψη μου μπορεί να τεκμηριωθεί απόλυτα , αλλά ο κάθε άνθρωπος έχει πέντε στάνταρ στο μυαλό του και λειτουργεί ανάλογα με αυτά, δεν νομίζω να υπάρχεις κανείς που μπορεί να πει θα περπατήσω αυτόν τον δρόμο και θα βρω την επιτυχία .Ο Ελύτης έχει πει ότι τα τρία ταφ  της επιτυχίας είναι η τόλμη -ταλέντο - τύχη, όποτε αν σου προκύψει ένα εκ των τριών η επιτυχία είναι δεδομένη . Αν προκύψουν και τα τρία τότε όλα είναι πολύ καλά. Σίγουρα για μένα χρειάζεται να υπάρχει μια συνέπεια σ αυτό που κάνεις να χεις όρεξη και όραμα να διαθέτεις ύφος και ήθος να κοιτάς πίσω σου για να πας μπροστά, σίγουρα το τόλμη -ταλέντο – τύχη είναι απαραίτητα και ίσως το σημαντικότερο απ όλα να υπάρχει αντικειμενική κρίση η πιο απλά σωστή κρίση ώστε να σου αποδοθούν αυτά που πρέπει. Γιατί φίλε Γιάννη επιτυχία είναι να πάρεις ότι ακριβώς αξίζεις και ότι έχεις στην πραγματικότητα δουλέψεις….

-           Πιστεύεις ότι έχεις κερδίσει όλα αυτά που αξίζεις; έκανες αυτό που λέμε μεγάλη καριέρα και επιτυχημένη;

-           Κάποια στιγμή σε κουβέντα-καλαμπούρι με τον αδερφό μου τον ρώτησα αν  υπολόγιζε σε αυτή την εξέλιξη που είχαμε; Μου απάντησε λέγοντας μου ότι ξεκίνησε με αυτή την προοπτική και μέσα από αυτό λειτούργησε . Εγώ δεν ξεκίνησα με αυτή την προοπτική αλλά δε ξέρω πως-ίσως-μάλλον λειτούργησα υποσυνείδητα γι αυτό, που εσύ χαρακτηρίζεις επιτυχία οπότε αφού ξεκινώ μη βλέποντας αυτό πράγμα που έρχεται η έχει έρθει δεν μπορώ να πω πιο είναι το μέγεθος ,όποτε δεν μπορώ και να σου απαντήσω... ευχαριστημένος είμαι πάντως από την πορεία μου και όχι δυσαρεστημένος... Ωστόσο στο εξής συνειδητά θα κοιτάζω και θα χω πλέον αυτό το γνώμονα, χωρίς να καταργώ κώδικες ηθικής και να κάνω πράγματα εις βάρος ανθρώπων και καταστάσεων προς χάρη της επιτυχίας και της καριέρας. Το μπροστά θα το χω μπροστά. Σ αυτό εδώ το σημείο μιας και αναφέρθηκα στον αδερφό μου θα πρέπει να σου πω και να τον ευχαριστήσω δημόσια γιατί σε ότι έχω πετύχει μέχρι τώρα σε ότι έχει να κάνει γνώση και πείρα σε ένα τεράστιο βαθμό εκ του αποτελέσματος και του απολογισμού των πράξεων το οφείλω στον αδερφό μου .Έχω αμέτρητες ώρες κουβέντας με τον αδερφό μου που μέσα από την κουβέντα μου έμαθε πάρα πολλά μου δίδαξε απίστευτα πράγματα και θα μπορούσα να πω ότι με καθοδήγησε αμέτρητες φορές …..Τον ευχαριστώ από καρδιάς

-           Ένα είδος γλεντιού που σε χαλάει σήμερα; Θα προτιμούσες τους λίγους ακροατές που ξέρουν να ακούνε; η τους πολλούς που απλά έρχονται μόνο και μόνο να δουν για να διασκεδάσουν;

-           Είναι πολύ καλή ερώτηση αυτή και θα επικαλεστώ το όνομα του Σταύρου του Φωτάκη που έχει κάνει ένα δημοσίευμα στο διαδίκτυο που με ένα καταπληκτικό τρόπο δίνει εικόνα στο παλιό γλέντι και φυσικά το συγκρίνει με το σημερινό γλέντι.. στο παλιό γλέντι υπήρχε κάτι το τελετουργικό γίνεται μια σειρά από πράγματα. Δεν με ενδιαφέρει το γλέντι που δεν υπάρχει το τελετουργικό .Το καλό γλέντι για εμένα είναι να υπάρχει μια συνέχεια τον πραγμάτων και να γίνεται σωστά να μην γίνεται αυτό το αλαλούμ που επικρατεί πολλές φορές στο σήμερα που πολλές φορές το δημιουργούμε κι εμείς οι ίδιοι . Για να κλείσω την απάντηση η 1000 είναι τα άτομα η 50 με αφήνει αδιάφορο την ώρα που δεν υπάρχει σωστή λειτουργία ενώ αντίθετα όταν υπάρχει σωστή λειτουργία και μερακλήδες κάθομαι μέρες.

-           Μετά την εποχή Σκορδαλού είδαμε παχιά την ασκιανάδα μας, χαμηλά φώτα, το καφενείο έγινε μπαρ, το μικρό μαγαζί μεγάλο, λουλούδια σαμπάνιες, καταφέραμε τίποτα καλό με όλα αυτά ;

-           Όχι.. τίποτα δε καταφέραμε. Πιο δύσκολα τα κάναμε. Ψεύτικα είναι όλα αυτά. Καμία ομορφιά. Έχουν φύγει τα παιδιά από τα γλέντια οι οικογένειες και μόνο στους γάμους τους βλέπουμε, επειδή υπάρχει και η σχετική υποχρέωση. Σημασία έχει να πάρω το μικρό γλέντι του χωριού των τότε χρόνων, να το μεταφέρω στο σήμερα χωρίς να το πειράξω ,αυτό είναι το καλό ,να μπορεί να λειτουργήσει έτσι …

-           Δύσκολο φίλε…

-           Είναι πολύ δύσκολο αλλά όπως έχει εξελιχθεί κάπου το χάνουμε.

-           Μας φάγανε τα παλαμάκια;

-           Ε, βέβαια μας φάγανε ....

-           Κάναμε φίλους όσους μας έπαιξαν παλαμάκια και όσοι μας είπαν την αλήθεια τους κάναμε στην άκρη τους πετάξαμε...

-           Κι αυτό το κάναμε... 

-           Αν έφτιαχνες ένα μαγαζί σήμερα στα κρητικά, υπάρχει κάποια πρόταση έτσι ώστε όλοι να είναι ευχαριστημένοι; αφεντικά, μουσικοί, πελάτες.....

-           Θα πρέπει να υπάρχουν ανάλογες προδιαγραφές για ότι φτιάχνουμε. Όταν λέμε ότι φτιάχνουμε ένα Κρητικό μαγαζί πρέπει να έχει συγκεκριμένη δομή, Δεν πρέπει να σκέφτομαι που θα κρεμάσω τους προβολείς και δεν θα χω που να βάλω κουζίνα , δεν θα σκεφτώ να βάλω ουίσκι και να μην έχω ρακί η ντόπιο κρασί που σημαίνει ότι συμβατικά με την εποχή και τον κόσμο και τις ανάγκες πρέπει να δομήσω μια τέτοια κατάσταση χωρίς να απαξιώνω όλα εκείνα που με αυτά μεγαλώσαμε…

-           Μεγάλο πράγμα για έναν λυράρη να έχει μαζί του έναν καταξιωμένο λαουτιέρη;

-           Ισχύει αυτό Γιάννη, ο κάθε άνθρωπος αν έχει δίπλα του κάτι καλό ευνοείται , έτσι και για τη Λύρα η ύπαρξη δίπλα της του έμπειρου του καλού λαουτιέρη θα της δώσει άλλες προοπτικές ώστε να αναπτυχθεί. Αρκεί βέβαια ο ρόλος του λαούτου να μην είναι υποδουλωτικός προς τη λύρα γιατί έχουμε και τέτοιες περιπτώσεις. Το Λαούτο ουσιαστικά είναι η ραχοκοκαλιά του πάλκου, είναι η βάση που θα στηριχτεί η λύρα ο χορός το τραγούδι, έτσι είναι για μένα!

-           Αν είχες την δυνατότητα να ήσουν υπεύθυνος σε μια δισκογραφική εταιρία τι θα έκανες ,τι θα άλλαζες και με ποια κριτήρια θα κυκλοφορούσες μια νέα μουσική πρόταση;

-           Η δισκογραφική απαραίτητα θα πρέπει να έχει κάποιους ανθρώπους με άριστη αισθητική και γνώστες του αντικειμένου πχ τύπο καλλιτεχνικού διευθυντή- μακέτα-διαφημιστή κλπ που να αναλαμβάνουν κάθε τι που έχει σχέση με την παραγωγή. Εδώ έρχεται ο καλλιτέχνης και ζητά να γράψει και είναι στο έλεος του θεού. Αυτός τη σύνθεση ο ίδιος το στίχο ο ίδιος τραγουδάει φτιάχνει το remix φτιάχνει την ορχήστρα κάνει τη μακέτα ασχολείται και με τη διαφήμιση και είναι τελικά όλα τα άλλα εκτός καλλιτέχνης και τελικά επί της ουσίας δεν είναι τίποτα. Όλο αυτό το πακέτο αν λειτουργούσε καλά ενδεχομένως να μην είχαμε τόσο άχρηστο υλικό....ένα ακόμα κακό που συμβαίνει στην δισκογραφία μας είναι ότι αυτοί που παράγουνε τραγούδια δυστυχώς τα παράγουν για τον ίδιο τους τον εαυτό, και πολύ λίγοι είναι εκείνοι που φτιάχνουν τραγούδια για άλλους και οι άλλοι γι αυτούς. . Κάποιοι το κάνουν όπως ο Βαγγέλης ο Πυθαρούλης  Νεκτάριος Κλωστράκης και ίσως κανένας δυο ακόμα. Αυτό αν γινόταν θα είχε πολύ ενδιαφέρον. Δε γίνεται όμως και πρέπει να γίνει κάποια στιγμή.

-           Τι εννοείς; 

-           Εννοώ το εξής, δεν πρέπει να φτιάχνω εγώ ο τραγουδιστής τα τραγούδια μου μόνο για μένα αλλά να φτιάχνω και για τους άλλους τραγούδια δικά μου...και να φτιάχνουν κι άλλοι για μένα

-           Αυτό αν έχεις την δυνατότητα πάντα να βγάζεις νέα μουσική σωστά;

-           Σωστά, έχουμε ανθρώπους που μπορούν να κάνουν τραγούδια αρκετούς μάλιστα. 25 δισκογραφικές δουλειές για ένα καλλιτέχνη με τα δεδομένα της Κρήτη είναι μεγάλη υπόθεση για την υπόλοιπη Ελλάδα ίσως να μην είναι, αλλά για εμάς είναι κάτι πολύ μεγάλο .Θα μπορούσε λοιπόν εκτός από αυτά να έχει ακόμα άλλες 15 δουλειές να τις τραγουδούν οι υπόλοιποι. Θα είχαμε περισσότερο έργο; Θα είχαμε..

-           Τι θα άλλαζες σε ένα ραδιόφωνο;

-           Πολλά, αλλά μπορώ να τ αλλάξω; Κάνω μια πρόταση. Περισσότερο ενδιαφέρον στην ποιότητα και περισσότερη μελέτη στο αντικείμενο…

-           Πιστεύεις ότι κάποιες ραδιοφωνικές καρέκλες αυτοί που κάθονται και κάνουν εκπομπές τις αξίζουν;

-           Θέλω να είμαι ξεκάθαρος. Όταν παράγεται κάτι κακό φυσικά και θα πω, όχι δεν αξίζουν!

-           Τελειώνοντας τι πιστεύεις ότι σημαίνει για την κρητική μουσική το επίθετο Σαλούστρος;

-           Το όνομα του κάθε ενός στην ιστορία μιας μουσικής έχει την δικιά του αξία Όταν η μουσική είναι οικογενειακή υπόθεση βαραίνει πολύ περισσότερο το όνομα σε ότι έχει να κάνει την προσφορά. Μαρκογιάννηδες Ξυλούρηδες Αλεφαντινοί Φραγκιαδάκηδες Στιβακτάκηδες, Παπαδάκηδες Σταματογιάννηδες κλπ …..ΠΛΟΥΤΟΣ

-           Σταματώντας την καριέρα σου τι θα ήθελες να θυμάται ο κόσμος από εσένα ;

-           Είτε το καλό είτε το κακό που παράγω, μου το επιβάλει η ψυχή μου…. οπότε την ειλικρίνεια μου Γιάννη μου….

-           Αντώνη μου σε ευχαριστώ για την τιμή!

-           Γιάννη μου εγώ σε ευχαριστώ για την φιλοξενία σου και εύχομαι τα καλύτερα!