kritiko sergiani

Νεκτάριος Κλωστράκης: Παραδοσιακός είναι, τρόπος ζωής ή τρόπος σκέψης τελικά;

Γράφει ο Γιάννης Θεοδωράκης

Γυρίζω την σκέψη και το μυαλό μου στο όχι και τόσο κοντινό 1998!

Τότε που σε ένα καφέ, παιδί εγώ, γνώρισα τον νεαρό τότε Κλωστράκη Νεκτάριο…

Ήταν η αρχή, μιας μακροχρόνιας φιλίας που κρατάει ακόμα και σήμερα τόσο δυνατά!

Γνωρίστε τον άνθρωπο που έχει υπογράψει τόσες και τόσες επιτυχίες με την λύρα του!

-           Νεκτάριε Κλωστράκη, καλώς ήρθες στην παρέα μας... Αριστούχος μαθητής του Κώστα Μουντάκη, με άριστα και τρεις τόνους (γέλια)! Είναι μεγάλη η ευθύνη που φέρεις, μιας και είσαι ένας από τους λίγους που πήραν πτυχίο από τον Κώστα Μουντάκη;

-           Η ευθύνη είναι μεγάλη Γιάννη μου! Κοίταξε να δεις, άσχετα από τις ικανότητες που μπορεί να έχεις σαν μουσικός οποιοσδήποτε μαθήτεψε δίπλα σε αυτόν τον τεράστιο μουσικό και τεράστια μορφή της Κρητικής μας, μουσικής φέρει αυτόματα μεγάλη ευθύνη στην πλάτη του και ένα βαρύ φορτίο… Γιατί δεν μαθαίνεις κάτι για να το ξεχάσεις, αλλά για να το συνεχίσεις και στην πορεία να το μεταλαμπαδεύσεις σε αλλά παιδιά.. Πέρα του ότι μάθαμε μουσική με τον Κώστα τον Μουντάκη, μας δίδαξε κι αλλά πράγματα. Πως να συμπεριφερόμαστε σαν άνθρωποι ας πούμε, μας δίδαξε ηθικές αξίες.

a1

-           Τι σας δίδαξε ο δάσκαλος; τι σας έμαθε; τι σας έλεγε; τι θυμάσαι εσύ σαν Νεκτάριος;

-           Τα πάντα. Πιανόταν από οτιδήποτε για να μας διδάξει και να μας μεταφέρει κάποια πράγματα που εμείς σαν μικρά κοπέλια δεν τα ξέραμε. Τα οποία πράγματα τα ακούς από τον πατέρα σου ή την μάνα σου. Το να είσαι ευπρεπής, το να είσαι αξιοπρεπής, το να είσαι τίμιος και ηθικός, το να προχωράς με βάση τις ικανότητές σου, με βάση το ταλέντο σου και όχι με τις πλάτες αλλονών! Όλα αυτά τα οποία λέει ένας γονιός στο παιδί του! Άλλωστε ο ίδιος μας αποκαλούσε κοπέλια  του...

-           Σας συμβούλευε για το πως πρέπει να στέκεται ένας Κρητικός μουσικός έτσι ώστε να έχει διάρκεια; 

-           Ακριβώς, ακριβώς αυτό! Η διάρκεια… Το πως στέκεται ένας Κρητικός μουσικός με τέτοιο τρόπο, ώστε να έχει διάρκεια. Είναι κάτι το οποίο αλλάζει στην πορεία του χρόνου. Έτσι δεν μπορείς να πεις ότι οι κανόνες που είχαν την εποχή εκείνη στην Κρητική μουσική, ως προς το να είναι ένας μουσικός διαχρονικός, είναι με το σήμερα εντελώς διαφορετικοί… Γιατί κάποιος για να είναι διαχρονικός σήμερα, μπορεί να κάνει πολλά διαφορετικά πράγματα απ΄ ότι έκαναν πριν από 30 με 40 χρόνια, γιατί οι συνθήκες είναι διαφορετικές.

-           Αν ο Μουντάκης σήμερα ζούσε, ή ο Σκορδαλος, ή ο Ξυλούρης, με όλο αυτό που γίνεται στην κρητική μουσική ποια θα ήταν η θέση τους;

-           Αν η αφετηρία τους ήταν αυτήν την χρονική στιγμή; 

-           Ναι.

-           Δεν μπορώ να σου απαντήσω δεν ξέρω τι θα γινόταν! Δεν ξέρουμε κανείς, ούτε και εγώ με την σειρά μου τι απήχηση θα είχαν στον κόσμο. Έτσι όπως εξελίσσεται η κατάσταση εδώ πέρα, σε λίγο καιρό δεν είναι μακριά η κοινωνική έκρηξη. Επομένως ο Ξυλούρης με τέτοια αντρίκια φωνή, που  είχε πιστεύω ότι θα είχε την ίδια απήχηση σήμερα όπως τότε. Γιατί ο Ξυλούρης τραγούδησε πράγματα που πέρασαν αμέσως στον κόσμο  και γιατί ο κόσμος δεινοπαθούσε την εποχή εκείνη όπως και σήμερα βέβαια το ίδιο κάνει.

-           Είναι τρόπος ζωής για τον Νεκτάριο και για την καθημερινότητα του οι συμβουλές που έπαιρνε τότε από τον Κώστα τον Μουντάκη;

-           Ναι, ναι δεν το κουβεδιάζω! Γιατί το χω πει και το θεωρώ τιμή μου, που ήμουν τόσα χρόνια δίπλα του. Αλλά τον θεωρώ και δεύτερο πατέρα μου… Είναι αυτό ακριβώς που και ο Δημήτρης ο Βακάκης το λέει πολλές φορές ότι ήμαστε τυχεροί γιατί είχαμε δυο πατεράδες. Ο βιολογικός που μας έφερε στον κόσμο και ο πνευματικός ο οποίος μας γαλούχησε και μας έκανε από την μια μουσικούς και από την άλλη ανθρώπους. Το να είσαι άνθρωπος είναι το ίδιο πράγμα με την μουσική. Η μουσική είναι ανθρωπιά! Είναι η ύπαρξη του ανθρώπου..

a2

-           Τι άποψη έχεις για τους παλαιότερους μουσικούς ήταν πολύ μπροστά μουσικά από την εποχή τους; 

-           Όσο πιο πίσω πας, τόσο πιο  μπροστά ήταν από μας αυτοί οι άνθρωποι! Όσο πιο πολύ μπορείς να κοιτάξεις στο μουσικό παρελθόν διαπιστώνεις ότι αυτοί οι μουσικοί, ήταν μίλια μπροστά απ΄ ότι ήμαστε εμείς σήμερα… Σε γνώσεις; Σε ικανότητες; Πολύ μπροστά! Απλά τότε δεν υπήρχε τρόπος, αν θέλεις, να διαφημιστούν και να γίνουν ευρύτερα γνωστοί, όπως υπάρχει σήμερα αυτή η δυνατότητα για όλους εμάς! Τότε έγραφες έναν δίσκο γραμμόφωνου στις αρχές του προηγούμενου αιώνα και όσοι είχαν τα χρήματα να αγοράσουν το δίσκο και το γραμμόφωνο άκουγαν μουσική και προσπαθούσαν να μάθουν ποιος είναι ο μουσικός και από που είναι αυτός που ακούνε! Η μόνη εξαίρεση ήταν ο Ροδινός, ο οποίος σε πολύ μικρή ηλικία είχε γίνει Παγκρήτια γνωστός.

-           Μιας και το ΄φερε η κουβέντα… Μουσικό πανεπιστήμιο της Αμερικής έδωσε στην δημοσιότητα δίσκο του τότε που τα συρτά του Ροδινού έχουν άλλο ιδιοκτήτη και είναι ο Χαρίλαος Πίπερακης.

-           Ναι είναι γνωστό πλέον ότι τα συρτά του Ροδινού ήταν του Χαριλάου Πιπεράκη με καταγωγή από το Ξηροστέρνη,  χωριό του Αποκόρωνα. Ζούσε  στην Αμερική και ήταν ο πρώτος καλλιτέχνης που ηχογράφησε Κρητική μουσική γιατί τότε εκεί είχε την δυνατότητα στην Αμερική και την τεχνολογία για να κάνει εγγραφές.. Όποιος έχει αυτόν δίσκο του Ροδινού θα έχει δει ότι πάνω γράφει Κισσαμιτικα συρτά… Δεν γράφει συρτά Ροδινού! Το ήξερε ότι δεν είναι δικά του ο Ροδινός...

-           Πως φτάσε λοιπόν σήμερα και λέμε παίξε μου έναν Ρόδινο να χορέψω;

-           Τα συρτά αυτά εξάλλου αρχές του προηγούμενου αιώνα τα γνώριζαν στα Χανιά ποιανού είναι! Είναι επώνυμες δημιουργίες που οι περισσότεροι τα γνώριζαν στα Χανιά. Έχουμε καταγραφές και μαρτυρίες που έχουν πεθάνει φυσικά πλέον όμως μας είχαν πει ότι το 1910-1915 ήξεραν ποιανού είναι... Κάτι ακόμα να πω εδώ για τον Ρόδινο: Η ηχογράφηση που είχε κάνει τότε ήταν άρρωστος με σαράντα πυρετό, με κομπρέσες τον είχαν για να πέσει ο πυρετός και να μπορέσει να παίξει και μετά από τρεις μέρες πέθανε...

-           Άλλοι έγραψαν μουσική κάποτε  και άλλοι την εκμεταλλευτήκαν! Θεωρείς με το να κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλο μας ,επειδή εκείνοι έφυγαν από την ζωή, είναι καλό να μην το λέμε, επειδή οι άνθρωποι τους έχουν τόσο ψηλά; Δεν είναι άδικο όλο αυτό; Δεν θα έπρεπε ο κάθε ένας να πάρει αυτό που του αρμόζει και δικαιούται;

-           Δημιουργήθηκαν καταστάσεις στο παρελθόν! Πρώτα απ όλα υπήρχαν αφανείς ήρωες, μεγάλοι μουσικοί, πολύ μεγάλοι σαν αξίες και σαν ταλέντα, οι οποίοι όμως δεν ασχολήθηκαν σοβαρά με την κρητική μουσική... Τότε δηλαδή ναι μεν γεννούσαν μουσική, καινούργια μουσική και αξιόλογη μουσική! Αλλά μέχρι εκεί… Αν έπαιζαν και κανένα γλέντι εκεί στα γύρο χωριά μέχρι εκεί! Όμως και τίποτα περισσότερο… Πολλά πράγματα, ας μου επιτραπεί η έκφραση, μπήκανε σε τάφους και δεν πρόκειται ποτέ να τα μάθουμε. Ήταν κι αυτό μέσα στο παιχνίδι, ότι αν δεν τα έπαιρναν να τα γράψουν θα είχαν χαθεί εντελώς. Αν δεν είχαν ηχογραφηθεί με ή χωρίς την άδεια τους τότε στην κυριολεξία θα είχαμε 50% λιγοτερη κρητική μουσική σήμερα. Δεν νομίζω ότι είναι σωστό όμως να αρχίσουμε και να λέμε από ποιον πήρε και τι, κάποιος άλλος. Δεν έχει και νόημα! Εν πάση περίπτωση κάποιοι πήραν κάτι από κάποιους άλλους, αλλά να θυμάσαι ότι δεν θα είχαμε και πολλά τραγούδια αν δεν το έκαναν αυτό. Όχι βέβαια πως κι αυτό ήταν σωστό. Από την άλλη το να παίρνεις τον κόπο του αλλουνού και να το εκμεταλλεύονται. Εκείνοι που τα είχαν γράψει δεν είχαν τη διάθεση να τα ηχογραφήσουν, ίσως δεν ήταν και χρηματικά άξιοι για να το κάνουν αυτό. Ο Πλακιανός ο συγχωρεμένος, τεράστια μορφή έβγαλε απίστευτες μελωδίες! Ποιος δεν έχει παίξει συρτά του Πλακιανού αν όχι όλοι οι περισσότεροι... Είναι λάθος φίλε μου να κοιτάς την δισκογραφία για να βγάλεις συμπεράσματα. Από την άλλη δεν έχεις και άλλη πηγή από που θα κοιτάξεις από που θα μάθεις; Μόνο από την δισκογραφία αλλά συνήθως πίσω από το τραγούδι που ηχογραφείτε υπάρχει και άλλη μια αλήθεια που λέει ότι μπορεί να μην είναι ο ίδιος ο δημιουργός ο συνθέτης, αλλά κάποιος άλλος....

-           Ο Μουντάκης απέκτησε την πρώτη του λύρα σε ηλικία 17 χρόνων δίνοντας τότε ένα αρνί και πέντε οκάδες τυρί. Μιλά μας λίγο για την δικιά σου ιστορία πως απέκτησες την πρώτη σου λύρα;

-           Εγώ είμαι γέννημα θρέμμα Πειραιά εκεί πέρα μεγάλωσα αλλά γυρίσαμε και σχετικά νωρίς στην Κρήτη το 1981 σε ηλικία εγώ τότε δέκα χρόνων περίπου. Στο τέλος της σχολικής χρονιάς ο σύλλογος γονέων έκανε μια κλήρωση τότε μια λύρα στην οποία λύρα οι υποψήφιοι ήμασταν δυο! Εγώ και μια κοπελιά. Και την λύρα την έχασα την πήρε η κοπελιά. Στην πορεία η κοπελιά μετάνιωσε και δεν ήθελε να μάθει και μου την πασάρουν εμένα που την ήθελα. Και έτσι ξεκίνησα τα μαθήματα. Όχι στον Μουντάκη όμως,αλλά στην Ασπασία την Παπαδάκη. Μετά πέρασα για ένα μεγάλο διάστημα από τον πρωτομάστορα τον Γιώργη τον Τζιμάκη, μετά πήγα στον Δημήτρη τον Κουράκη τον καλό μου φίλο και τελευταία με δικιά του παρότρυνση του Κουράκη πήγα στο Βενιζέλειο ωδείο στα Χανιά που ήταν τότε ο Μουντάκης. Ξεκίνησα το 1983 μέχρι και που πέθανε το 1991. Παραλληλα άρχισα και τα γλέντια τότε… Το έπαιζα και καλλιτεχναράς τρομάρα  μου τότε (γέλια )! Το 1984 -5 ξεκίνησα σιγά σιγά να ανεβαίνω στο πάλκο και να δουλεύω από 15 χρόνων στην ουσία.

a3

-           Δεν είσαι νέος στον χώρο δηλαδή (γέλια)

-           Όχι βέβαια είμαι παλιός! Έζησα τις πολύ καλές εποχές. Γνώρισα τους παλιούς μερακλήδες έμαθα αρκετά. Είχα την τύχη με το μέρος μου και γνώρισα πολλούς ανθρώπους που έμαθα πολλά και όμορφα πράγματα και στον χορό και στο τραγούδι.

-           Τα ακούσματα σου από τον δάσκαλο Μουντάκη και η συμβολή του στην μουσική μας παράδοση σε σημάδεψε σου καθόρισε την πορεία σου πάνω στην μουσική;

-           Ναι βέβαια στην αρχή ξεπατίκωνα ακόμα και τα φάλτσα του πάνω στην λύρα! Ήταν ιερό κειμήλιο για εμάς στην πορεία. Όμως αυτό το πράγμα πιστεύω ότι χάθηκε Γιάννη μου και δεν κάνει καλό να ξεπατικώνεις αν και το θεωρώ εντελώς φυσικό για τον μαθητή αυτό το πράγμα… Σιγά σιγά όμως πρέπει να φεύγει αυτό κ να δίνεις το δικό σου ύφος και τον δικό σου χαρακτήρα πάνω στην μουσική ,δεν θα πρέπει να αντιγραφείς  θα πρέπει να χεις την δικιά σου φαντασία. Θέλω να πιστεύω ότι ναι μεν κράτησα κάποια πράγματα στο παίξιμο μου όμως στον τρόπο που συνθέτω και στις μελωδίες τις δικές μου τις επεξεργάζομαι με δικό μου τρόπο ..

-           Έχει όρια η κρητική μουσική και σύνορα;

-           Τα πάντα έχουν όρια. Παράλληλα υπάρχουν και απεριόριστες ελευθερίες δηλαδή για να κανείς ότι θέλεις. Πρέπει να υπακούς σε κάποιους άτυπους κανόνες . Αυτό συμβαίνει παντού αλλιώς είσαι ασύδοτος, κάνεις ότι γουστάρεις ναι μεν αλλά που θα φτιάξει ας πούμε; Έχει πιστεύω όρια.. Έχει όρια στο ως προς τι θες να της περάσεις… Θες να πέρασες κάποια μουσικά στοιχεία που θα ωφελήσουν την μουσική μας; Τότε εντάξει ας τα ακούσουμε να δούμε τι γίνεται αλλά αν το κανείς μόνο και μόνο για να βγάλεις κάποια χρήματα ή να προσελκύσεις πελατεία, τότε το πράγματα τα βλέπεις λάθος…

-           Οι παλαιότεροι πιστεύεις ότι ήταν ποιο δημιουργικοί και ποιο συνετοί απέναντι στην παράδοση του τόπου μας, σε σχέση τους καλλιτέχνες του σήμερα; 

-           Τότε δεν υπήρχε τόσο έντονη η δισκογραφία Γιάννη μου και κατ’ επέκταση δεν υπήρχαν τόσα ΜΜΕ από τα οποία θα υπήρχε και η ανάλογη προβολή και επίσης δεν ήταν το βασικό τους βιοποριστικό επάγγελμα η μουσική. Οι περισσότεροι την είχαν για χόμπι για να περνάει ευχάριστα η ώρα τους. Λίγοι ήταν εκείνοι που την είχαν σαν επάγγελμα και έβγαζαν χρήματα. Σήμερα γίνεται το αντίθετο. Από εκεί ξεκινούν κάποια θέματα και εκεί τώρα είναι άλλο θέμα συζήτησης...

-           Ως δάσκαλος της μουσικής τι διακρίνεις; υπάρχουν νέα παιδιά ταλέντα που θέλουν να συνεχίσουν το αίσθημα της παράδοσης;

-           Το να ψάχνεις για βαθιά αισθήματα στην παράδοση από ένα παιδί μικρής ηλικίας δεν θα βρεις! Υπάρχει άγνοια. Δεν έχουν τέτοιες βαθυστόχαστες απορίες και ούτε θα κάτσουν σε τέτοια ηλικία να σκεφτούν κάτι τέτοιο. Στην πορεία της ζωής τους θα κάτσουν σίγουρα να το σκεφτούν όλο αυτό. Ταλέντα υπάρχουν όμως πολλά και αν όλα πάνε καλά θα παίξουν πολύ καλή μουσική σε λίγα χρόνια. Το καλύτερο που έχει να κάνει ένας γονιός είναι να αφήσει το παιδί του να ασχοληθεί με τις τέχνες ή τον αθλητισμό όχι απαραίτητα να γίνει μουσικούς για να ζει από αυτό. Από το να μαζεύεις το παιδί σου από δω και από κει και να τρέχεις να προλάβεις καταστάσεις άσχημες είναι προτιμότερο να πληρώνει κάτι λίγα χρήματα για να ασχολείται με τις τέχνες… Να πω κάτι ακόμα διαφωνώ με τους γονείς που θέλουν με το στανιό τα παιδιά τους να γίνουν φίρμες και τραγουδιστές. Πολλές φορές κατηγορήθηκα και άκουσα να μου λένε εσύ τους βγάζεις. Εγώ τους βγάζω; Εγώ τους έπιασα από το αυτί και του είπα πήγαινε να γίνεις  επαγγελματίας  λυράρης; Εγώ δείχνω κάποια πράγματα στην λύρα του δίνω ότι μου επιτρέπουν οι γνώσεις μου να του μεταφέρω κάποια πράγματα για την μουσική του τόπους τους τώρα αν αποφασίσει να γίνει επαγγελματίας ή όχι αυτό δεν το αποφασίζω εγώ.

-           Πιστεύεις ότι πολλοί σήμερα ακολουθούν το επάγγελμα σου με μόνο σκοπό το έξτρα εισόδημα;

-           Βέβαια το πιστεύω και κάνουν και τεράστια ζημιά. Δεν ξέρω αν αρέσει αυτό που λέω αλλά μαθαίνουν ένα μαλεβυζωτάκι λίγο λίγο σούστα δυο κοντηλιές και βγαίνουν και το παίζουν επαγγελματίες. Και βλέπεις ένα γλέντι 1300 με 1500 άτομα και το χουν σχολάσει από της δώδεκα η ώρα. Θα μου πεις έχει δικαίωμα ο κάθε ένας να κάνει ότι θέλει αλλά....

-           Είσαι αντικοινωνικός άνθρωπος σήμερα αν δεν υποστηρίζεις τους άλλους καλλιτέχνες στα γλέντια τους;

-           (Γέλια) νομίζω πως είμαι! Χαχα… Έχω μια οικογένεια που την αγαπώ, εκτός από μουσικός είμαι και σύζυγος και πατέρας. Αγαπώ την γυναίκα μου και το παιδί μου! Είναι που είναι η δουλειά παράξενη δεν θα ήθελα να επιβαρύνω την θέση μου προκαλώντας με άσχημες συμπεριφορές. Όποτε αν αυτό θεωρείται σήμερα αντικοινωνικός ναι είμαι… Έκανα μεγάλο κόπο και συ Γιάννη ξέρεις τα προσωπικά μου, για να στήσω αυτήν την οικογένεια… Δεν θα την πετάξω στον κάδο των αχρήστων επειδή θα με χαρακτηρίσουν κάποιοι υπό τα δικά τους κριτήρια αντικοινωνικό.

-           Θεωρείς ότι υπήρξαν καλλιτέχνες που σκόρπισαν πολλά χρήματα δεξιά αριστερά για να γίνουν ευκολότερα γνωστοί;;

-           Υπήρξαν! Εγώ θα πω την αλήθεια θα μιλήσω για μένα. Έχω άλλες απόψεις πάνω στο θέμα αυτό γιατί είμαι λίγο παράξενος... Αυτό το στάτους Γιάννη μου το δημιούργησαν άλλοι πριν από μας, όμως δεν είδα προσωπικά να έχει και κάποια ιδιαίτερη επιτυχία. Σε βγάζει σε αδιέξοδο το θέμα αυτό… Μακάρι να μπορούσα να περάσω τους δικούς μου νόμους μα δυστυχώς δεν γίνεται δεν είχα τέτοια δύναμη ποτέ…

a4

-           Σκέφτηκες ποτέ να φτιάξεις μια δισκογραφική δουλειά και να εντάξεις μέσα αντί για καταξιωμένους τραγουδιστές, άσημους;

-           Ναι το χω σκεφτεί κι αν έχω την υγεία μου θα το κάνω είναι μέσα στο πρόγραμμά μου αυτό και να σου πω την αλήθεια θέλω να φτιάξω μια δουλειά και να παίξουν μέσα μερίδα μουσικών που είναι μαθητές μου…

-           Θεωρείς ότι μπορεί μια τέτοια κίνηση να κάνει καλό στην μουσική μας, μιας και οι νέοι είναι το μέλλον της μουσικής μας;

-           Πιστεύω ότι θα έχει πολύ όφελος Γιάννη μου, την νεολαία πρέπει να την βοηθάμε. Η λογική συνέχεια είναι να σταματήσουμε εμείς και να βγουν εκείνα τα παιδιά μετά από εμάς... Είμαι παράφρων με την μουσική Γιάννη μου! Αρέσει η καλή μουσική . Ένας φίλος μου με λέει μουσικάκια και γενικά έρχομαι σε σύγκρουση με κάποιους που θέλουν ταμπέλες στην μουσική μας. Η μουσική διέπεται από ελευθερία. Η δική μας μουσική έχει το βασικό της χαρακτηριστικό γνώρισμα που είναι ο αυτοσχεδιασμός! Αυτοσχεδιάζεις όμως κάτω από συγκεκριμένους κανόνες δεν βάζεις ταμπέλες... Το θέμα δεν είναι να προκαλέσεις το θέμα είναι να δημιουργήσεις κάτι καινούριο που έχει να προσφέρει σημαντικά πράγματα και οφέλη στην μουσική.

-           Γιατί ο Νεκτάριος Κλωστράκης δεν ήταν στην συναυλία αφιέρωμα που έγινε για τον Κώστα Μουντάκη;

-           Άσε με εκεί που κάθομαι σε παρακαλώ Γιάννη. Πρώτα απ όλα  δεν προσκλήθηκα, δεύτερον να σας πω την αλήθεια, μου χουν κάνει ανάλογες προσκλήσεις είπα όχι και σε αυτήν πάλι όχι θα έλεγα. Δεν θα πήγαινα εφόσον υπάρχει εισιτήριο! Εγώ δεν θα πήγαινα, όπου υπάρχει εισιτήριο. Σε τιμητική εκδήλωση εγώ δεν πάω, αυτή είναι άποψη μου..

-           Θα ήθελα να μου μιλήσεις για τα νέα σου δισκογραφικά σχέδια...

-           Ετοιμάζω μια νέα δουλειά, όπως τις Προευχές,  με αρκετά μεγάλα ονόματα μέσα τόσο στον χώρο του τραγουδιού όσο και στον χώρο των στιχουργών! Θέλω να πιστεύω ότι θα είναι πραγματικά ο αφρός της Κρήτης και η τεχνική βοήθεια εύχομαι να είναι η ίδια όπως η προηγούμενη... Εύχομαι να πάνε όλα καλά περιμένουμε μια χορηγία γιατί όπως ξέρεις Γιάννη μου καμία δισκογραφική εταιρία δεν πληρώνει τα έξοδα μας πλέον και συγνώμη που θα το πω αλλά δεν μου καίγεται και καρφί αν δεν βγει! Δεν υπάρχουν καθόλου δισκοπωλεία σήμερα, άρα δεν πωλείται και η δουλειά μας. Το 80% σήμερα των δισκοπωλείων έχουν κλείσει δυστυχώς. Μαγαζιά που πουλάνε cd είναι ελάχιστα πλέον... Τα στούντιο που ηχογραφούμε την δουλειά μας έχουν έξοδα η ώρα κοστίζει γύρω στα 20 ευρώ. Η δουλειά μου Προσευχές έφτασε τις 200 ώρες λογάριασε να δεις τι έξοδα θέλει μόνο ένα στούντιο. Αυτά τα χρήματα πρέπει να πληρωθούν λοιπόν ούτε εγώ τα διαθέτω και να πω την αλήθεια και να τα είχα δεν θα τα έδινα κιόλας για να είμαι ακριβοδίκαιος. Από την άλλη θα πρέπει να τα πληρώσει η εταιρία ναι αλλά πως; Όταν τα cd δεν πωλούνται; Όλοι τα κατεβάζουν από το ιντερνέτ, ας μπούνε εν πάση περίπτωση νόμοι να το απαγορεύουν αυτό.

-           Πιστεύεις ότι έχουμε πραγματικούς μερακλήδες σήμερα; 

-           Μερακλής δεν είναι μόνο αυτός που ξέρει να τραγουδάει και να χορεύει έτσι; Κατά πρώτον μερακλής είναι αυτός που ξέρει να ντύνεται, αυτός που ξέρει να μιλάει! Μερακλής είναι κι αυτός που ξέρει να μην σε προσβάλει και να σε δέχεται όπως είσαι. Και είναι διακριτικός, είναι ευγενής, είναι φιλόξενος, είναι πολλά πράγματα το μερακλίκη..

-           Πιστεύεις ότι υπάρχει λοιπόν το μερακλίκη σήμερα;

-           Είναι πολύ περιορισμένο! Μερακλής δεν είναι αυτός που ξέρει να κάνει καλό χορό… Τι να το κάνω αυτό όταν ξέρεις να χορεύεις από την μια και προσβάλεις τους δικούς σου ανθρώπους από την άλλη. Γιατί δεν περνάει το δικό σου. Έχουνε υπερισχύσει σήμερα τα θέλω και παραμερίστηκαν τα πρέπει. Τα θέλω δεν πάνε μαζί με τα πρέπει και καμία φορά πρέπει να κάνεις κάποια πράγματα όσο κι αν δεν τα θέλεις..

-           Το προτέρημα ενός καλλιτέχνη ενοχλεί;

-           Βέβαια ενοχλεί. Ρώταμε  εμένα προσωπικά, ενοχλεί ναι... Όχι όλους, αλλά κάποιους ναι που έχουν το ίδιο όνειρο και τις ίδιες βλέψεις με εσένα.

-           Εδώ μου βγαίνει να σε ρωτήσω τι μπορούν να κάνουν αυτοί λοιπόν για να σου κόψουν την πορεία σου; 

-           Απάντηση είναι τα πάντα Γιάννη μου! 

-           Η οικονομική κρίση πιστεύεις ότι θα ξεκαθαρίσει λίγο τα πράγματα; πιστεύεις ότι θα κρατηθούν πολλοί στον χώρο; η θα αποχωρήσουν; 

-           Θα κρατηθούν ελάχιστοι αυτοί που αντέχουν όχι οικονομικά αλλά που μπορούν να δώσουν μουσικά πράγματα! Ο κόσμος σε αυτούς θα στηριχτεί τώρα ο κόσμος θέλει στήριξη πνευματική και μουσική που θα του δώσει κουράγιο σε όλα όσα ζει και βιώνει.

-           Οι νέοι μουσικοί έχουν όραμα σήμερα;

-           Υπάρχει όραμα Γιάννη μου και με τα χίλια βάσανα πάλι η ζωή γλυκιά ναι λέγανε οι παλιοί μας ισχύει λοιπόν και σήμερα αυτό...

-           Προκαλείται σήμερα αλλοίωση της κρητικής μουσικής;

-           Κοίταξε να δεις Γιάννη μου. Μπήκαν στη μουσική μας σήμερα ρυθμοί που ποτέ άλλοτε ως σήμερα δεν υπήρχαν στη μουσική μας παράδοση. Οπότε σε τέτοιους ρυθμούς μπήκαν και οι ανάλογοι στίχοι. Σε μια μπαλάντα ας πούμε δεν θα μπει στίχος με κρητική φρασεολογία αυτό μετά μπορείς να το ονομάσεις κρητικό τραγούδι; 

-           Τώρα όμως με βάζεις να σου πω μια μαντινάδα και τραγούδι του Κουτσουρέλη: Ήθελα να μουν άρωμα που βάζεις στα μαλλιά σου, σε κάθε σου αναπνοή να μπαίνω στην καρδιά σου! Μπορείς να το ονομάσεις κρητικό τραγούδι αυτό λοιπόν; 

-           Όχι... δεν έχει κρητική διάλεκτο 

-           Το 80% των Κρητικών επιτυχιών εξαιρουμένου του Μουντάκη δεν είχαν κρητική διάλεκτο στα τραγούδια τους μέσα συμφωνείς; 

-           Ασφαλώς έτσι είναι! Το θέμα είναι πως το δέχεται ο κόσμος Γιάννη μου..

-           Η βαριά κρητική φρασεολογία αποφεύγεται από τους Κρήτες μουσικούς στα τραγούδια τους γατί; Ευθύνες έχουν οι στιχουργοί μας ή οι καλλιτέχνες που ψάχνουν να βρουν ευκολονόητες α μαντινάδες;

-           Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου είναι ένα φαινόμενο λίγο πολύ που επικράτησε τόσα και τόσα χρόνια...

-           Φτάνουμε στο συμπέρασμα λοιπόν ότι ο κόσμος είναι αυτός που αποφασίζει στο τι θέλει κ στο τι θα δεχτεί...

-           Αυτός είναι και ο μόνος κριτής Γιάννη μου στο τι θα κρατήσει και στο τι θα διώξει..

-           Μπορούμε να μιλήσουμε εμείς για εμάς για παράδοση;

-           Δεν ξέρω κατά πόσο αυτό το παραδοσιακός είναι τρόπος ζωής η τρόπος σκέψης τελικά. Εκεί δεν έχω ακόμα αποκρυσταλλωμένη άποψη δηλαδή τι είναι περισσότερο ο τρόπος ζωής σου που σε κάνει παραδοσιακό; η ο τρόπος σκέψης; Δηλαδή πρέπει να φοράς στιβάνια και κρητική φορεσιά για να είσαι παραδοσιακός, ειδάλλως δεν είσαι; Έχω μεγάλη αντίρρηση πάνω σε αυτό εγώ προσωπικά Ο τρόπος ντυσίματος και φερσίματος σε κάνουν ατόφιο και όλοι οι υπόλοιποι ήμαστε μπάσταρδοι; Όχι εγώ δεν το δέχομαι  και είμαι κάθετος και δεν υπάρχει και περίπτωση να συμφωνήσω… Διευκρινίζω για να μην παρεξηγηθώ με κάποιους ανθρώπους που τους ξέρω και με ξέρουν δεν μιλάω γι αυτού,ς αλλά δεν δέχομαι την άποψη την συγκεκριμένη και την ταμπέλα αυτή ντύνεσαι έτσι η φέρεσαι έτσι είσαι και αλλιώς .

-           Υπάρχει έμπνευση στον σημερινό μουσικό έτσι ώστε να δημιουργήσει;

-           Τι να σου πω ρε Γιάννη. Φοβάμαι να μην παρεξηγηθώ γιατί μπορεί να θεωρηθεί ότι αυτό που θα πω μπορεί να ευλογώ τα γενιά τα δικά μου και δεν θέλω να πω. Βιώματα υπάρχουν φαντασία υπάρχει ταλέντο υπάρχει δεν ξέρω κατά πόσο όμως τα εκμεταλλεύεται κατάλληλα ο κάθε ένας. 

-           Δεν σε έχω ποτέ να βγάζεις ζωντανή ηχογραφήσει γιατί;

-           Δεν θα με δεις Γιάννη, Έκανα μια προσπάθεια αλλά το άφησα όχι το μετάνιωσα δεν θέλω. Δεν είναι ότι μόνο οι απόψεις μου είναι αντίθετες αλλά όσες φορές είπα στα παιδιά σήμερα θα ηχογραφήσουμε στο γλέντι Γιάννη παίξαμε πατάτες τίποτα....

-           Θεωρείς ότι αδίκησες τον εαυτό σου;

-           Όχι νομίζω ότι προφύλαξα αυτό που μου έδωσε ο θεός. μου δώσε απίστευτη ικανότητα στα δάχτυλα μου και στον μυαλό μου και ήθελα να τα προφυλάξω και όχι να τα ευτελίσω. Προσπαθώ είμαι αξιοπρεπής .

-           Χάθηκε πιστεύεις σήμερα το νόημα καλλιτέχνης; 

-           Όλοι είναι καλλιτέχνες αρκεί αυτό που κάνουν να το κάνουν με αγάπη.

-           Θα έμπαινες ποτέ στην διαδικασία να πληρώσεις έναν μουσικό παραγωγό για να σε προβάλει σε μια ραδιοφωνική εκπομπή;

-           Όχι βέβαια το ρωτάς κι άλας; Ποτέ..

-           Πιστεύεις ότι είναι εγωιστές οι Κρητικοί μουσικοί; Παραδέχονται το ταλέντο συναδέλφων η προσπαθούν να το υποβιβάσουν;

-           Υπάρχουν και έτσι υπάρχουν και οι αλλιώς. εγώ θα μιλήσω  για μένα και θα σου πω ότι είμαι από τους ανθρώπους που έχω εμπνευστεί από άλλους μουσικούς και έχω πρότυπο. Με έχει σημαδέψει στον τρόπο παιξίματος μου είναι ο Παύλος ο Μυριδάκης. Βέβαια μην ξεχάσω και τον αείμνηστο Γιώργο Τσουρουπάκη...

-           Στο ραδιόφωνο εμείς πιστεύεις ότι προσφέρουμε έργο η βοηθούμε στην αλλοίωση της μουσικής μας; 

-           Να ρωτήσετε τον εαυτό σας καλύτερα αν κάνετε σωστά την δουλειά σας και με τον σωστό τρόπο... Υπάρχουν κάποια παιδιά που  κάνουν πολύ σωστή δουλειά και κάποια αλλά που δεν θα έπρεπε να χουν μικρόφωνο στα χέρια τους..

-           Νεκτάριε μου τιμή μου που τα είπαμε!

-           Γιάννη μου χίλια ευχαριστώ!

Δισκογραφία του Νεκτάριου Κλωστράκη:

"Κόρη του Ψηλορείτη" 1995 .

"Να 'μουνε λεει γιασεμί" 1998  .

"Εγινα ήλιος" 2000.

"Τα πιο μεγάλα όνειρα"2004 .

 "Προσευχές" 2008.

Επισης τον συναντούμε σε φιλικές συμμετοχές στα cd:

ΣTOY NAYTH,

ΣΤΟΥ ΠΑΠΑΣΤΕΦΑΝΗ ΤΟΥ ΝΙΚΑ,

Στου Ανδρέα του Μανωλαράκη,

ΣΤΟΥ Χαμογιωργακη του Μανώλη

και στον Μανώλη τον Κονταρό...