Η Επαυξημένη Πραγματικότητα (Augmented Reality A.R) στα σχολικά βιβλία Γυμνασίου και Λυκείου

 

Γράφει η Μαρία Μελεσσανάκη*

Οι τεχνολογικές εξελίξεις αλλάζουν ραγδαία τον τρόπο που δουλεύουμε, που διαβάζουμε, που επικοινωνούμε, που διαφωνούμε  ή συμφωνούμε, που χαιρόμαστε ή λυπόμαστε. 

  Ήρθε η ώρα να αλλάξουν εντελώς  και τον τρόπο προσέγγισης της εκπαιδευτικής διαδικασίας. 

Ο λόγος για την «επαυξημένη πραγματικότητα. Της οποίας ο ορισμός κάθε χρόνο μεταβάλλεται και εμπλουτίζεται. 

Αφού σ αυτόν τον τομέα  «τα πάντα ρει»,  δεν θα αποτελούσαν εξαίρεση οι ορισμοί.

Δυο ισοδύναμοι ορισμοί λοιπόν, πλησιάζουν στην περιγραφή της έννοιας «επαυξημένη πραγματικότητα» τούτη τη στιγμή :

Ο πρώτος είναι  περιβάλλοντα αυξημένα από υπολογιστή (computer-Augmented Environments) και ο δεύτερος  μικτή πραγματικότητα (mixed reality) (Ορφανίδης:2010)

Πιο αναλυτικά θα μπορούσαμε να πούμε πως επαυξημένη πραγματικότητα είναι ο συδυασμός στοιχείων του  πραγματικού  κόσμου και του κόσμου των  πληροφοριών,  από μια ψηφιακή βάση δεδομένων.  Στόχος  είναι η αλληλεπίδραση με το περιβάλλον, χρησιμοποιώντας τις πληροφορίες  που ειναι σχετικές,  με το αντικείμενο παρατήρησης μας.

Η AR (εκτός της εκπαίδευσης), έχει αρκετά πεδία εφαρμογής.  Μεταξύ αυτών είναι  η διασκέδαση, ο τουρισμός οι τέχνες, ακόμη και η ιατρική. 

Η Επαυξημένη πραγματικότητα, δεν είναι κάτι νέο. Οι έρευνες σχετικά,  έχουν ξεκινήσει από το 1957, όταν ο κινηματογραφιστής  Morton  Hilig, δημιούργησε  τον προσομοιωτή sensorama  με γραφικά, ήχο και οσμές!

Από τότε μέχρι σήμερα έχει διανυθεί τεράστια απόσταση! Όμως ο δρόμος για την εξέλιξη της AR  είναι μακρύς!  Και σίγουρα  στο διάβα του θα συμβούν κοσμογονικές αλλαγές στην επικοινωνία που θα επηρεάσουν δραστικά την καθημερινότητα μας.  Αν και η σχετική    «προθέρμανση»  πραγματοποιείται αργά και σταθερά μέσω των smart phones,  αυτό που περιγράφεται από τους επιστήμονες ότι θα συμβεί, αγγίζει τα όρια της επιστημονικής φαντασίας!  Κι αν όλα αυτά σας φαίνονται μακρινά ρίξτε μια ματιά εδώ.  Θα επιβεβαιώσετε πως ήδη στα διαδραστικά βιβλία του γυμνασίου και του λυκείου σε κάποιες δραστηριότητες η επαυξημένη πραγματικότητα είναι γεγονός αδιαμφισβήτητο. 

Αρκεί να κατεβάσει κανείς  στο τάμπλετ ή το κινητό του,  την εφαρμογή schoolAr η οποία παίζει το ρόλο ειδικού φακού που δείχνει τα αντικείμενα σε τρισδιάστατη μορφή.

*          Η Μαρία Μελεσσανάκη είναι Δασκάλα και Διευθύντρια του Δημοτικού Σχολείου Πύργου