Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του καλού δασκάλου

 

Ο δάσκαλος είναι ένα πρόσωπο το οποίο διαδραματίζει σημαντικό ρόλο για κάθε παιδί και αποτελεί έναν άνθρωπο ο οποίος μετά τους γονείς αποτελεί και πρότυπο για το ίδιο.

Της Μαρίας Σκαμπαρδώνη

Ο Μέγας Αλέξανδρος θέλοντας να εξάρει την αξία του δασκάλου του Αριστοτέλη για τη διαμόρφωση της προσωπικότητάς του είπε την ξακουστή φράση ‘’τη ζωή την οφείλω στον πατέρα μου, αλλά την καλή ζωή την οφείλω στο δάσκαλό μου.’’  Από αυτή και μόνο τη φράση συμπεραίνει τον καταλυτικό ρόλο που μπορεί να παίξει ένας δάσκαλος στη ζωή του μαθητή. O καλός δάσκαλος διακατέχεται από παιδαγωγική ευαισθησία και βοηθάει το μαθητή να ανέβει, χωρίς να του γίνεται εμπόδιο με τις υπερβολικές του απαιτήσεις. Ποια όμως είναι τα γνωρίσματα εκείνα που κάνουν έναν καλό δάσκαλο να ξεχωρίζει από έναν απλό δάσκαλο;

Η αγάπη του δασκάλου για το μαθητή του: Υπάρχουν δάσκαλοι που αγαπάνε τους  μαθητές τους και άλλοι που τους βλέπουν απλώς ως μία επιχείρηση για να βγάζουν χρήματα , χωρίς να επιθυμούν το οποιοδήποτε συναισθηματικό δέσιμο μεταξύ τους. Ο δάσκαλος όμως που είναι πραγματικά καλός, αγκαλιάζει πρώτα από όλα τις ψυχές των μαθητών του, ενδιαφέρεται πραγματικά για τα προβλήματά τους. Δεν τους αντιμετωπίζει μόνο ως μία μηχανή απόκτησης χρημάτων, αλλά ως μοναδικές και ανεπανάληπτες προσωπικότητες. Και η αγάπη για τον άνθρωπο είναι και εκείνη που μας ωθεί να γινόμαστε καλύτεροι και αληθινοί στο παιδαγωγικό μας καθήκον.

Τα βιώματα του δασκάλου: Τα βιώματα και οι εμπειρίες μας μέσα στη ζωή μπορούν να καταστήσουν έναν άνθρωπο πιο ικανό στο παιδαγωγικό του λειτούργημα, από την απλή επαγγελματική κατάρτιση. Τα βιώματά μας μπορούν να μας διδάξουν πώς να αντιμετωπίζουμε δυσκολίες στην επικοινωνία με τα παιδιά, πώς να αντιδρούμε σε δυσάρεστες καταστάσεις. Ένα δάσκαλος που έχει ταξιδέψει αρκετά, έχει ασχοληθεί με πολλές και διαφορετικές δραστηριότητες, έχει μελετήσει βιβλία εκτός του σχολικού περιβάλλοντος, αποκτά έναν διαφορετικό τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει τους μαθητές και τη γνώση γενικότερα, έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει καινούργιους τρόπους ώστε η ώρα της διδασκαλίας να είναι περισσότερο μία ευχάριστη εμπειρία και όχι τόσο καταναγκασμός.

Η αυτοπεποίθηση του δασκάλου: Μία φράση την οποία συνήθιζαν να λένε μεγάλοι δάσκαλοι πολεμικών τεχνών, είναι : αυτός που γνωρίζει αλλά δεν ξέρει ότι γνωρίζει, τότε δε γνωρίζει.’’ Ο καλός δάσκαλος έχει εμπιστοσύνη στον εαυτό του, γνωρίζει ότι κατέχει το αντικείμενο που διδάσκει και ξέρει πότε πρέπει να επιβληθεί στους μαθητές και να είναι πιο αυστηρός. Ξέρει ότι και η ίδια η παρουσία του πρέπει να εμπνέει αυτοπεποίθηση και δύναμη ( χωρίς όμως αυτό να υπονοεί ή να οδηγεί σε αλαζονεία και άσκηση εξουσίας).

Συνέπεια λόγων και έργων: Ο καλός δάσκαλος ξέρει ότι δεν υπάρχει καλύτερη συμβουλή για ένα παιδί από την ίδια την πράξη. Ένας δάσκαλος δείχνει ο ίδιος το παράδειγμα με τις πράξεις του, δε δίνει απλώς συμβουλές στα παιδιά για το δείξει σοφία ή επιφανειακή ανωτερότητα. Πώς περιμένεις τα παιδιά να είναι ευγενικά, καθαρά, ταπεινά ή να διέπονται από σεβασμό, όταν εσύ ο ίδιος είσαι βρώμικος, αγενής, ασεβής, υπερφίαλος; Η συνέπεια λόγων και έργων για έναν καλό δάσκαλο είναι η καλύτερη διδασκαλία.

Ο καλός δάσκαλος δεν ακούει απόλυτα τους ανώτερούς του: Ο καλός δάσκαλος δεν ενδιαφέρεται να είναι αρεστός σε όλους , ούτε υπόκειται σε εκβιασμούς για να αλλάξει τους τρόπους διδασκαλίας του  απλά για να νοιώθει ότι εναρμονίζεται με το σύστημα. Ο καλός δάσκαλος αλλάζει μόνο όταν δει έμπρακτα ότι αυτό θα ευεργετήσει τους μαθητές του και τον τρόπο διδασκαλίας του. 

Οι αληθινοί δάσκαλοι στις ημέρες μας σπανίζουν. Καλό είναι να δώσουμε μεγαλύτερη βαρύτητα και στη βελτίωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος, και στην αξία που έχει ο δάσκαλος για την ψυχή των παιδιών, αλλά και στα κριτήρια με τα οποία ένα δάσκαλος θα επιτρέπεται να διδάσκει. 

Πηγή: Enallaktikos.gr